Cooper, Cooper, COOPER! A tres hores de la resolució final de la sèrie, Lynch i Frost comencen a lligar caps resolent alguns dels misteris més debatuts del retorn. El retorn d'en Cooper i l'homenatge a l'icònic ball de l'Audrey són els punts forts d'un capítol on descobrim que la Diane, morta a trets, era un doble i que, tal i com ens temíem, en Bob va violar-la tant a ella com a l'Audrey.
"I am the FBI"
Sí, per fi en Cooper ha tornat! El moment s'ha fet esperar, però ha valgut la pena.
Si qualsevol altre personatge tornés d'un coma paranormal de trenta anys amb tanta energia i resolució em semblaria com a mínim extrany, però l'agent Dale Cooper no és qualsevol altre personatge. Com si no haguéssin passat els anys, carregats de dolor i pèrdua, en Cooper es desperta, s'aixeca i comença a organitzar-se, amb intel·ligència i molt d'afecte. Pur Cooper.
En primer lloc, demana a en Mike que faci un altre Dougie per als Jones. En Mike, que hi accedeix, li dóna l'anell de Jade. Un cop fet això, en Cooper demana als Mitchums que li preparin un avió en direcció a Twin Peaks i s'acomiada de la seva família, en una escena molt emotiva que evidencia que en Cooper recorda cada segon de la seva vida com a Dougie.
Audrey Horne: el Retorn
El poder de l'escena del ball de l'Audrey radica en que és Audrey en estat pur. Audrey en essència, sola, independent, autosuficient, una dona forta carregada d'agència, al centre de totes les mirades, tal com la vam conèixer a la sèrie original. "Em dic Audrey Horne, i aconsegueixo tot el que vull". Quan balla, l'Audrey torna a ser aquella Audrey, lluny d'en Charlie, d'en Billy, de les baralles, la por i la confusió. I és trobant-se a si mateixa que aconsegueix despertar-se i tornar en sí.
El que veiem un cop això passa és una Audrey espantada i confusa (normal), en el que m'atreveixo a dir que és l'uniforme d'una institució privada. La qüestió és: quin és l'origen del trauma psicològic? Perquè no es desperta d'un coma, sinó que es veu a si mateixa reflectida en un mirall. Ella és en Charlie, quan parla amb ell, quan es baralla amb ell, tot el que fa és enfrontar-se a si mateixa. Tot l'odi i la desesperació que hem vist fins ara són de l'Audrey envers l'Audrey. La font de tot això és molt possiblement en Bob. I un apunt final: tal i com destaquen a Vulture, la connexió entre la ment de l'Audrey i la Roadhouse ens fa qüestionar l'existència real del bar. Són totes les escenes que hi hem vist, aparentment inconnexes, figments de la seva imaginació? O és la roadhouse una espècie de Black Lodge, un espai entre realitats, un purgatori a mig camí entre el Twin Peaks humà i el Twin Peaks sobrenatural?
Els cossos de la Diane i l'Audrey com a camp de batalla
I és que si pensàvem que la violació de l'Audrey era un mitjà envers a un fi (la creació d'en Richard), és evident després de la seva estúpida mort que no és així. Malgrat que veure en Richard morir electrocutat sigui infinitament satisfactori, la facilitat amb la que se'n desempallega obre la porta a una nova interpretació de la violència sexual perpretada per en Bob, una que faig com a crítica de gènere de la sèrie (que no com a fan de Lynch). En Bob abusa de les dones més importants d'en Cooper per tal de ferir-lo a ell, no a elles. Així doncs, com en tot conflicte bèl·lic, l'abús al cos de la dona és una estratègia per tal de minvar la moral l'oponent.
Tanmateix, això no és una justificació a la violació utilitzada com a recurs narratiu fins a la sacietat, simplement una interpretació. La problemàtica és evident: el cos de la dona vist com a terra de cultiu pertanyent a un altre home, com qui li roba les vaques o li pixa sobre les patates. Que en Bob sigui literalment el mal encarnat i no un personatge gris no val com a excusa per encongir-se d'espatlles davant d'això. El que sí que és correcte és la manera com el trauma de la violació i les seves conseqüències han estat explorats i tractats degudament en ambdós casos -donant per suposat aquí que l'estat mental de l'Audrey hi està relacionat.
Amb en Cooper de camí a Twin Peaks, el que és segur és que les dues hores que li queden al Retorn se'ns faran curtes. On és la Diane original, si segueix viva? Aconseguirà l'Audrey sortir, del tot, del seu propi malson? Què passa amb Sarah Palmer, the man behind a mask, Judy? Sabrem alguna cosa de l'Annie, ni que sigui de paraula? I la famosa caixa de vidre, la tornarem a veure?
Imatge destacada: Diane al Black Lodge. Font: The Guardian.
T'agrada la nostra feina?