micròfon

Poetry slam, lloc de resistència

Malgrat néixer com una expressió cultural intrínsecament oral, la poesia ha passat a ser un gènere literari escrit i generalment elitista, dirigit a un públic molt concret i minoritari. Malgrat això, als últims anys hi ha hagut una forma molt concreta de performance poètica que ha agafat força i ha anat creixent en popularitat dia rere dia: el poetry slam.

Neil Hilborn i Renee Schminkey - "One Color"

A Take the Mic: The Art of Performance Poetry, Slam, and the Spoken Word, Marc Kelly Smith i Joe Kraynak defineixen els slams com esdeveniments poètics centrats en la presentació performativa de poesia, que ha estat composada i preparada per ser representada davant d’un públic en directe. Amb arrels al moviment Beat i el hip-hop, es diu que es va originar el 1985 als Estats Units, quan en Marc Smith (un obrer de Chicago) organitzà una competició basada en la lectura performativa de poesia. L’Uptown Poetry Slam, que va instaurar al club Green Mill de Chicago, porta celebrant-se setmanalment des de llavors.

 

Katie Makkai - "Will I Be Pretty?"

Principalment a Estats Units, però també internacionalment, el poetry slam s’ha expandit i ha conformat regles bàsiques a seguir (ha de ser poesia de creació pròpia, tenir una duració màxima de 3 minuts i 10 segons, i el jurat ha de ser triat a l’atzar d’entre el públic). Els esdeveniments acostumen a tenir un factor competitiu, però aquest no és sempre necessari, ja que s’ha estès a escoles, cafès o teatres on el més important és la relació entre la performance del poeta i la resposta del públic, que és qui valora de manera positiva o negativa cada poema. Així, qualsevol pot presentar-se a un slam, creant un espai cultural on persones de tots orígens o circumstàncies poden expressar-se obertament i ser valorats, no per acadèmics o crítics, sinó per la pròpia audiència de la sala. Es tracta d’una forma artística que no només crea espais de resistència i plataformes sobre les que protestar injustícies, sinó que alhora resisteix el control cultural elitista, que determina què ha de ser considerat poesia i què no.

 

Dominique Cristina - "The Period Poem"

La majoria dels poemes s’expressen en primera persona, fet que converteix l’actuació en un moment de confessió vers el públic i a l'slam poetry en un escenari de debat sobre polítiques identitàries. Com senyala Susan B. A. Somers-Willet a Slam Poetry and the Cultural Politics of Performing Identity, un dels criteris més importants del públic d’Estats Units a l’hora de valorar un poema és la credibilitat o autenticitat de l’experiència del poeta i com aquesta afecta la consciència de l’espectador. D’aquesta manera, l’audiència no només valora el poema sinó també la performance d’una identitat concreta per part del seu autor. Somers-Willett també observa que el públic dels slams no valora tot tipus de representacions identitàries de la mateixa manera, perquè sovint dóna prioritat a aquelles de gènere, classe, raça o sexe no normatives. Així, els esdeveniments en principi literaris o performatius prenen una dimensió política.

Com valorar, però, la performance d’una identitat? Si el públic ha de valorar l’autenticitat d’una experiència identitària de gènere, sens dubte ho farà en comparativa a un ideal o un model construït (que, com recorda Judith Butler, és inassolible). Vist així, l'slam poetry podria pecar d’essencialitzar identitats i desautoritzar experiències no corresponents al model, però la realitat sembla diferir: els esdeveniments generen espais on les normes de gènere es tornen mal·leables, la pressió contextual disminueix i donen lloc a la citació i el qüestionament d’aquestes. Els poemes es converteixen així en declaracions polítiques marcades per la pròpia experiència d’opressió, i la seva performance en un acte de resistència en sí mateixa.

Guante - "Man Up"

Imatge principal: www.flickr.com/photos/comedynose

 

Irina Cruz

Irina Cruz

Comunicadora audiovisual, doctoranda en cinema contemporani amb visió de gènere.

Deixa un comentari

Us de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies perquè vostè tingui una millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment i l'acceptació de la nostra política de cookies TANCAR