Pioneres i més: repassem els Premis Emmy

Per les seguidores de la cultura popular -i, admetem-ho, del famoseig- l’any no es divideix en estacions, sinó en dues grans temporades: la temporada de Els Premis, a la tardor i l’hivern, i la dels blockbusters i la Convenció de còmics de San Diego, a l’estiu.

Oficialment (és a dir, segons la Wikipedia), la temporada dels premis comença al novembre, però la majoria de mortals comencem a parar atenció al setembre, quan es lliuren els premis Emmy.

handmaids-tale-with-atwood.jpg.size.custom.crop.1086x782

L'equip de 'The Handmaid's Tale', amb Margaret Atwood: Millor sèrie, millor guió, millor actriu principal (Elisabeth Moss) i millor actriu secundària (Ann Dowd) en la categoria de drama. (Font: Toronto Star)

No és tan senzill com sembla: en realitat, l’Acadèmia de les Arts i les Ciències Televisives americana organitza més de deu cerimònies diferents. Els Emmys més reconeguts són els Daytime, que repassen la programació diürna (concursos, programes de varietats i telenovel·les eternes com Hospital General o Days of our Lives) i els molt més prestigiosos Primetime, celebrats aquest diumenge passat, per la programació nocturna.

Compte: mentre que a l’estat espanyol la franja de primetime va de les 22.00 fins passada mitjanit, a Estats Units ocupa de les 19.00 a les 23.00. Fa anys que es parla d’una nova Edat d’Or de la televisió liderada per canals de subscripció com HBO, però també per plataformes d’streaming que no entenen d’horaris ni d’estructures episòdiques. Als Emmy, les produccions de Netflix, Amazon Prime o Hulu també es consideren de primetime.

emmys-donald-glover-donald-trump-win-credit

Donald Glover, millor director de comèdia per 'Atlanta'. (Font: The Wrap)

Aquests canals són els que s’han emportat la majoria de nominacions. Com era d’esperar, HBO va dominar la nit amb 46 nominacions (la majoria per Westworld) i deu premis; Netflix li anava darrera, amb 27 nominacions i quetre premis, seguit per FX, amb 27 nominacions i dos premis (ambdós per Atlanta) i Hulu, amb set nominacions i cinc premis (tots ells per a El conte de la criada). Tot i que el paper de les noves plataformes a la televisió de prestigi està més que confirmat, el canal tradicional NBC segueix lluitant, arrasant com sempre amb Saturday Night Live i la sèrie sorpresa de la passada temporada, This is Us.

Lena Waithe poses in the press room with the award for outstanding writing for a comedy series for the "Master of None" episode "Thanksgiving" at the 69th Primetime Emmy Awards on Sunday, Sept. 17, 2017, at the Microsoft Theater in Los Angeles. (Photo by Jordan Strauss/Invision/AP)

Lena Waithe, millor guionista de comèdia per 'Master of None'. (Font: NBC News)

D’aquesta edició dels Primetime Emmy Awards, la que fa 69, s’han destacat els pioners: Lena Waithe és la primera dona afroamericana guanyadora d’un Emmy a millor guionista de sèrie de comèdia pel fantàstic episodi “Thanksgiving” de Master of None (premi compartit amb Aziz Ansari). Donald Glover és el primer afroamericà a emportar-se un Emmy a millor direcció d’una sèrie de comèdia per Atlanta, i Riz Ahmed és el primer asiàtic i primer musulmà en emportar-se un premi a millor actor per The Night Of.

Nicole Kidman, center left, Reese Witherspoon, center right, and cast and crew accept the award for outstanding limited series for "Big Little Lies" at the 69th Primetime Emmy Awards on Sunday, Sept. 17, 2017, at the Microsoft Theater in Los Angeles. (Photo by Chris Pizzello/Invision/AP)

L'equip de 'Big Little Lies': Millor sèrie, millor actriu principal (Nicole Kidman), millor actor secundari (Alexander Skarsgard), millor actriu secundària (Laura Dern) i millor director (Jean-Marc Vallée) en la categoria de minisèrie. (Font: Time)

No només celebrem la diversitat al palmarès, sinó també la diversitat en el contingut de les històries a explicar, la innovació en l’estructura narrativa, i la profunditat de la reflexió sobre les contradiccions, les conseqüències materials i el poder polític de la identitat, i tots tres premis en són un bon exemple.

san-junipero

Mackenzie Davis i Gugu Mbatha-Raw a "San Junipero" ('Black Mirror'), millor telefilm.

Abans de res, fem un cop d’ull a les sèries nominades:

  • Millor comèdia: VeepAtlanta, Black-ish, Master of None, Modern Family, Silicon Valley, Unbreakable Kimmy Schmidt.
  • Millor drama: The Handmaid’s Tale (El conte de la criada)Better Call Saul, The Crown, House of Cards, Stranger Things, This is Us, Westworld.
  • Millor minisèrie: Big Little LiesFargoFeud: Bette and JoanGeniusThe Night Of.
  • Millor telefilm: “San Junipero” (Black Mirror), Dolly Parton’s Christmas of Many Colors: Circle of LoveThe Immortal Life of Henrietta Lacks, “The Lying Detective” (Sherlock), The Wizard of Lies.

Deixem de banda la inexplicable nominació de la darrera temporada de Sherlock, que em distrec, i ignorem també les dues grans faltes d’aquesta edició, The Leftovers i Black Sails, perquè m’enfado de veritat.

La llista de sèries nominades han fet parlar molt de la presència de les dones, tant dins de les sèries mateixes com darrera les càmeres. S’ha senyalat un cop rere l’altre que, si bé les sèries guanyadores d’aquesta edició giren al voltant de dones protagonistes i poden presumir de personatges femenins ben construïts (El conte de la criadaVeepBig Little Lies, “San Junipero”, o, de manera més complicada, Westworld), el nombre de directores i guionistes és força menor.

Els Emmys divideixen les sèries per format (les minisèries i els telefilms van apart) i gènere (comèdia i drama), fet que resulta en 24 nominats a millor direcció, dels quals només quatre eren dones. Dels quatre guanyadors, només hi ha una dona: Reed Morano, pel primer episodi de El conte de la criada. El panorama és encara pitjor en el cas de les guionistes: de 18 nominacions, només dues tenien dones a l’equip. Hi ha hagut una sola guanyadora, Lena Waithe.

Mandatory Credit: Photo by Invision/AP/REX/Shutterstock (9065785gp) Reed Morano accepts the award for outstanding directing for a drama series for "The Handmaid's Tale" episode "Offred (Pilot)" at the 69th Primetime Emmy Awards, at the Microsoft Theater in Los Angeles 69th Primetime Emmy Awards - Show, Los Angeles, USA - 17 Sep 2017

Reed Morano, millor direcció de sèrie dramàtica per 'The Handmaid's Tale'. (Font: Variety)

Potser hi ha més dones als equips tècnics, que reben uns premis diferents: els Primetime Creative Arts Emmy Awards. Repassem-los, doncs. Amb les excepcions de Joc de trons (que aquest any no participava), Westworld i El conte de la criada, que han estat considerades sèries de prestigi per la crítica, les sèries de fantasia, ciencia-ficció, acció i terror solen quedar-se en aquest àmbit. Aquest és el cas de Black Sails, que mereixia, com a mínim, nominacions a millor guió i actuacions, i de The Leftovers, una favorita minoritària. En aquestes categories també trobem altres hits de gènere com ara Mr RobotAmerican GodsThe Man in the High CastleLegion Stranger Things. (Si us pregunteu quina consideració ténen les sèries de Marvel, sapigueu que Luke Cage s’ha emportat un premi a la coordinació de dobles i que Agents of S.H.I.E.L.D. ha rebut una nominació per un vídeo promocional).

Els premis tècnics també celebren les sèries d’animació (Bob’s Burgers Adventure Time), els actors convidats, els documentals (13th Planeta Terra II) i els realities. Destaquem el premi a millor presentador i millor vestuari en un concurs que s’ha emportat RuPaul’s Drag Race i la nominació a millor guió de no-ficció per l’episodi “The Sexual Spectrum” de Bill Nye Saves the World, disponible a Netflix.

Entre les cinc nominacions a millor direcció de documental hi havia tres dones, una d’elles Ava DuVernay; el guanyador va ser Ezra Edelman per O.J.: Made in America. Dels 21 nominats per fotografia a sèries de ficció, només dues eren dones; la proporció només és lleugerament millor a les nominacions a millor edició, amb tres dones de vint (i una guanyadora, Jennifer Lilly per Master of None). No hi ha hagut cap compositora nominada a millor banda sonora, però sí tres nominades a millor supervisió musical.

g-ca69-2017-0226

Jennifer Lilly, millor editora per 'Master of None'. (Font: Emmys.com)

Així doncs, per molt que el contingut de les sèries busqui representar perspectives femenines i tingui en compte els diferents aspectes identitaris que les marquen, com ara la classe, la raça, la sexualitat i la nacionalitat -dels universos neó de “San Junipero” al màxim de la feminitat hegemònica a The Crownel nombre de dones que reben el reconeixement i el prestigi que poden suposar els premis Emmy segueix sent mínim. La importància de les dones com a públic crític i consumidor es té cada cop més en compte, però l’acadèmia encara és la que és.

I què ens espera a la televisió l’any que ve? Si ja heu seguit les joves professionals de The Bold Type i us heu posat al dia amb Broad City, potser podeu esperar amb candeletes l’estrena de l’anime americà surrealista Neo Yokio el 22 de setembre, l’adaptació de la novel·la de Margaret Atwood Alias Grace el 3 de novembre, i Marvel’s Runaways el 21 del mateix mes.

Alias Grace

Sarah Gadon a Alias Grace. (Font: EW)

Però no ens enganyem. Sé que si heu llegit fins aquí és per saber qui era el millor vestit. Les meravelloses Zoë Kravitz, Evan Rachel Wood, Tessa Thompson i Viola Davis van fer el millor que podien, però en un gir inesperat dels esdeveniments, els veritables guanyadors són els nens d’Stranger Things.

Finn Wolfhard, Noah Schnapp, Gaten Matarazzo i Caleb McLaughlin d'Stranger Things. (Font: US Weekly)


Imatge principal: Parade.

Jana Baró

Jana Baró

Doctoranda en literatura anglesa d'entreguerres. Fent recerca sobre història, moda, fandom i comunitats lectores.

Deixa un comentari

Us de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies perquè vostè tingui una millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment i l'acceptació de la nostra política de cookies TANCAR