Nosàlgia | 'El retorn de les bruixes' (1993)

Disney Channel va anunciar recentment que està treballant en una nova pel·lícula de Hocus Pocus (El retorn de les bruixes), el clàssic de culte de 1993 que més de vint anys després s'ha convertit en una obra mestra de la nostàlgia (i del tròspid).

Aprofitant la notícia, i el fet que Halloween està colonitzant  la Castanyada, he decidit recuperar la mítica pel·lícula del gran mestre Kenny Ortega (director de High School Musical i Descendants, coreògraf de joies com Dirty Dancing o Xanadu).

La pel·lícula comença òbviament a Salem (Massachusetts), durant els judicis per bruixeria de 1693. Les germanes Sanderson són enmig d'un ritual pel qual intenten extreure l'ànima d'una nena innocent, l’Emily, per obtenir la seva joventut. Les germanes formen un trio d'antiheroïnes força curiós, amb la Winifred (Bette Midler) com la líder, la Mary (Kathy Najimy) com el recurs còmic per excel·lència i la Sarah (Sarah Jessica Parker) com la germana petita i poc interessant.

Les germanes Sanderson  (Fanfest.com)

Les germanes Sanderson (Fanfest.com)

Les bruixes estan ocupades amb les seves coses matant nens (recordeu: és una pel·lícula de Disney) quan són interrompudes per en Thackery Binx, un adolescent amb la pinta exacta del Leonardo DiCaprio durant l'enfonsament del Titanic. A veure, la pel·lícula és una comèdia, però la trama segueix tal que així: en Binx no aconsegueix salvar la seva germana Emily, que mor en lliurar la seva joventut a les Sanderson. Com a càstig, les bruixes converteixen l'adolescent en un gat negre immortal, perquè visqui per sempre amb la culpa de no haver pogut salvar la seva germana. El pare de tots dos lidera una recerca i captura de les bruixes, que són penjades al poble. Però la història no acaba aquí, perquè la Winifred llança un encanteri abans de morir que permet ressuscitar a les germanes quan, en una vigília de Tots Sants amb lluna plena, una persona verge encengui una espelma de flama negra. Comèdia de Disney.

Rebobinem 300 anys després, Halloween de 1993, quan en Max (Omri Katz), un altre jove adolescent amb pentinat de Backstreet Boy, es muda a Salem. Passant-se de llest, en Max encén l’espelma negra per impressionar a una noia i provoca que les germanes Sanderson tornin a la vida amb l'objectiu d'obtenir l'ànima d'un nen abans de l'alba... matant-lo, és clar, per tornar a ser joves, belles i immortals. Durant la resta de la pel·lícula, en Max intenta evitar-ho amb l'ajuda d'en Binx el gat negre, la seva germana petita Dani (Thora Birch) i la noia que li agrada, l’Allison (Vinessa Shaw).

Et felicito, fill.

Et felicito, fill.

Factor nostàlgic

Com tot producte de principis dels anys noranta, el factor nostàlgic està al màxim nivell. No només són mostra d'això els looks dels adolescents, amb estampats psicodèlics, colls alts i pentinats de cassola, sinó també la tecnologia que fa aparicions estel·lars durant la pel·lícula: cintes i radiocassets portàtils! Des de les classes d'anglès de primària que no en veia un.

Però, com sempre passa amb la nostàlgia, no tot és tan bonic com ho recordem. El retorn de les bruixes té bastants problemes, i no em refereixo a com d’absolutament cutre són els efectes especials, que és perdonable. Per exemple, tots els personatges de la pel·lícula són blancs, excepte tres dones que van a la festa de Halloween disfressades de les Supremes. D'altra banda, i malgrat com molen les bruixes, el veritable heroi de la pel·lícula no deixa de ser en Max. La Dani és la germana rescatada i l’Allison simplement l'interès romàntic.

El mite de la virginitat

El retorn de les bruixes, malgrat ser una pel·lícula Disney, és insistent fins a dir prou amb el tema de la virginitat. Segons l'encanteri, només una persona verge pot tornar a la vida a les bruixes i, encara que mai s'explica el perquè, s'insisteix contínuament en això i en el fet que en Max és verge, arribant al ridícul i mostrant-lo actuant de forma irracional i desesperada perquè necessita deixar de ser-ho. Els personatges es burlen d'ell per això, especialment la Dani, la seva germana de vuit anys.

El mite del poder del verge normalment és atribuït a les dones com a forma de protegir la seva puresa i innocència, i cal preguntar-se si la pel·lícula es burlaria de l'Allison, per exemple, si fos ella la que encengués l’espelma. Els cànons de Hollywood ens diuen que no, que la noia seria respectada i apreciada per mantenir-se pura. En tot cas, es tracta d'una mitificació de la virginitat com quelcom capaç de canviar radicalment a una persona i, ja de passada, atorgar-li un poder llegendari capaç de reviure bruixes.

Gasp. (Tenor.com)

Gasp. (Tenor.com)

Sempre joves i belles

Parlant de les tres germanes, el fet que siguin personatges que cauen bé a l'audiència no treu que, com a representació de la bruixeria, no siguin precisament exemples positius.

Un dels problemes ve donat pel trop cultural de les bruixes que són malvades amb el simple objectiu de convertir-se en noies joves i belles. El clàssic Blancaneu és un clar exemple: l'única motivació de la reina per matar la seva fillastra és l'enveja per la seva bellesa i joventut. Aquest tòpic, molt present a la cultura popular, deriva de la idea que les dones grans han d’avergonyir-se de la seva edat i el seu aspecte i aspirar a semblar joves eternament. Com passa amb la majoria d'estàndards socials femenins, aquestes dones són paradoxalment objecte de burla per intentar aconseguir la joventut (criticant la seva manera de vestir, les operacions estètiques o l'ús de cosmètics suposadament miraculosos).

A El retorn de les bruixes, l'aspecte de les protagonistes és motiu de bromes i crítiques que realment afecten les germanes, tot i ser impermeables a qualsevol altre tipus d'insult (la Winifred, per exemple, es posa a plorar quan la Dani li diu lletja). La situació és encara més complexa si es té en compte que les germanes no són interpretades precisament per dones grans: Midler tenia 47 anys, Najimy, 36, i Parker, 28.

(GERMANY OUT) Hocus Pocus Kathy Najimy, Thora Birch, Sarah Jessica Parker, Bette Midler Auch Dani (Thora Birch,m), die Schwester von Max, brauchen die Hexen Mary (Kathy Majimy,l), Sarah (Sarah Jessica Parker) und Winifred (Bette Midler,r) zum Leben.  (Photo by United Archives/ullstein bild via Getty Images)

Les germanes amb la Dani (Getty Images)

És obvi que la indústria cultural en general, i Hollywood en concret, tenen un problema amb les dones un cop passen dels 35. Els homes poden envellir, i de fet són lloats per això, però les dones han de mantenir-se joves. Només cal comparar les representacions al cinema dels bruixots com Dumbledore (Richard Harris, 71 anys, i Michael Gambon, 70) o Gandalf (Ian McKellen, 62), amb la imatge de Sarah Jessica Parker interpretant a una dona gran amb 28 anys.

La demonització de la bruixeria

Un altre problema en relació a la representació de la bruixeria resideix en el fet que les bruixes han estat, històricament i narrativa, la forma en què s'ha demonitzat l'agència femenina. Com bruixes es condemnava a les dones que es desviaven de la norma social i cultural de cada context històric, dones que suposaven una amenaça per al correcte funcionament del sistema patriarcal, ja fos per la seva independència, la seva no heteronormativitat o el seu simple comportament en societat. El fet que la cultura popular reprodueixi cop i un altre la imatge de la bruixa com un ésser de maldat innata suposa pràcticament una banal paròdia que reforça la marginalització de la dona que se surt de la norma. No és casualitat que el tòpic de la bruixa malvada hagi evolucionat en paral·lel al del bruixot savi.

Bruixes, dolentes. (Alloy.com)

Bruixes, dolentes. (Alloy.com)

En definitiva, i perquè això s'està allargant més del compte: sí, està bé tenir una pel·lícula protagonitzada per tres dones encara que aquestes es dediquin a matar nens (ens agraden les malvades), però la nostàlgia ens fa oblidar que la cultura popular de dècades passades és força problemàtica, i no només per l'estètica Backstreet Boys.

Imatge principal: Collider.com

Irina Cruz

Irina Cruz

Comunicadora audiovisual, doctoranda en cinema contemporani amb visió de gènere.

Deixa un comentari

Us de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies perquè vostè tingui una millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment i l'acceptació de la nostra política de cookies TANCAR