‘Merlí’ (T2C01): nous plantejaments i vells tics

La segona temporada de Merlí ha començat amb diverses picades d’ullet a les demandes de més i millor representació femenina a la sèrie: hem vist sales de professors més variades, s’han introduït dos personatges femenins nous -la Coralina, cap d’estudis (“Ja era hora, una dona”, diu la Glòria, la professora de plàstica), i l’Oksana, una nova estudiant- per un de masculí -en Millán, el nou professor de castellà. A la classe de filosofia hem sentit reivindicacions tals com per què les dones i els gais no poden formar part de la cúpula eclesiàstica.

En el primer capítol, però, encara no hem vist ni professores fent classe -veient l’avanç del segon lliurament, sembla que veurem la Coralina- ni la vida privada de les alumnes de la classe dels peripatètics. L’any passat, vam presenciar durant pocs capítols la de la Berta, però la sèrie es va centrar en el dia a dia dels nois. Aquesta temporada, qui té una trama nova vinculada a la seva vida personal és en Marc -el seu germà petit comença l’institut- i la trama d’en Pol ha estat una de les més destacades. A Twitter, l’usuària @mareaje ens ha avisat del fet que, a la introducció, la representació dels nois era més abundant:

En aquest capítol també hem sabut que, quan era petit, en Bruno jugava a nines. L’afició que fins ara hem conegut del Bruno és la dansa, una activitat que, tradicionalment, s’ha associat al gènere femení. El dubte que genera aquesta representació d’en Bruno és si es tracta d’un estereotip. A les xarxes socials hem trobat opinions diferents: des de gais a qui no els fa res fins a d’altres que se’n mostren crítics:

En aquest sentit, els personatges LGTBI en molts productes de ficció viuen una situació semblant a la dels personatges femenins: n’hi ha pocs i això fa que la varietat de rols que adoptin sigui més limitada que la dels homes heterosexuals cis. I, és clar, amb poca varietat és més fàcil sentir que la representació d’un col·lectiu no és completa. I això no és culpa de la sèrie.

On encara sembla que no hi ha canvis és en el fet que, malgrat que veiem alumnat d’altres races, no participen en l’acció. Un altre tractament que s’haurà de seguir és el de la família d’en Pol, l’única castellanoparlant que hem vist fins ara. Els problemes econòmics marquen el seu dia a dia, però la sèrie sembla apuntar a què, en ocasions, tenen tendència a estirar més el braç que la màniga.

L'Oksana. Font: fotograma de la segona temporada de 'Merlí' (CCMA).

L'Oksana. Font: fotograma de la segona temporada de 'Merlí' (CCMA).

En la temporada passada, els nois eren els que solien apropar-se a les noies per tal de seduir-les, però amb la introducció de l’Oksana sembla que aquest fet canvia. Ha pres la iniciativa amb en Marc i s’hi ha embolicat, i sembla que ella no vol tenir cap relació amb ell. Amb el temps es veurà si les alumnes tenen trames que vagin més enllà de la seva relació amb els homes.

També estarem pendents de l’evolució de la Coralina. Una de les frases amb què es presenta al Merlí i l’Eugeni, “els homes continueu fent la guerra entre vosaltres”, ens ha fet saltar l’alerta de la feminista de palla, però és massa aviat per avançar esdeveniments.

Cal, doncs, esperar.

Imatge destacada: la Coralina es presenta al Merlí i l'Eugeni. Font: fotograma del primer capítol de la segona temporada de 'Merlí' (CCMA).


T'agrada la nostra feina?

Marta

Marta

Fundadora i editora de 'Zena'. Periodista especialitzada en gènere. Estudiant del Màster en Estudis de Gènere de la School of Oriental and African Studies de Londres. Beca Nativitat Yarza d'Estudis Feministes.

Deixa un comentari

Us de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies perquè vostè tingui una millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment i l'acceptació de la nostra política de cookies TANCAR