Jessica Alba_Sue Storm

L'evolució de Sue Storm

Els Quatre Fantàstics han fet molt per a Marvel i el món del còmic en general, però la seva aportació no s'ha vist reflectida en cap adaptació cinematogràfica digne de ser considerada amb aquestes paraules. Ja sigui per una paròdia i infantilització excessives -Fantastic Four (2005) i Rise of the Silver Surfer (2007)- com per intentar fer un reboot "una mica més adult" amb un estil similiar al de les noves adaptacions dels X-Men -Fantastic Four (2015)-, sembla que la preocupació de la Fox sigui tenir els drets de la franquícia per fastiguejar Marvel més que no pas utilitzar-los per fer alguna cosa semblant a una pel·lícula de superherois. I tot i això sense parlar del llargmetratge de 1994, perquè, en fi, no cal.

En cap de les pel·lícules els personatges dels Quatre Fantàstics són res de l'altre món, però tot i així val la pena fer un cop d'ull a l'evolució del personatge de Sue Storm, la Dona Invisible, per veure com el temps i diferents estils de pel·lícules influeixen en la representació de les superheroïnes a la gran pantalla.

1. La tia bona

Cap de les tres pel·lícules dels Quatre Fantàstics superarien el Test de Bechdel, però en les dues primeres adpatacions els escassos personatges femenins que hi apareixen estan lligats a la trama principal perquè són l'interès amorós d'algun dels protagonistes masculins. Sue Storm a part, les dones amb quatre línies de diàleg són la parella i exparella de La Cosa i els múltiples filtreigs de la Torxa Humana.

La mateixa Sue és l'objecte de desig del Senyor Fantàstic, Reed Richards, i del malvat Doctor Doom, tal com succeeix als còmics. De totes les maneres en què es pot presentar aquest triangle amorós, s'escull convertir a Sue en una prova més del joc entre l'heroi i el malvat. Durant la primera pel·lícula se'ns recorda que Richards és més intel·ligent que Doom, però Doom té més diners per poder construir equipaments que li permetin avançar en les seves investigacions. Davant d'aquesta lluita per convertir-se en el millor, obtenir a Sue és una mena de desempat. La faceta sexual de Sue torna a ser rellevant per a la trama en la seqüela, perquè desencadena la relació entre els Quatre Fantàstics i el Silver Sufer: el sufer platejat parla amb ella per primer cop perquè li recorda a la seva amant desapareguda.

Igual que Doom i Richards, Sue és científica, però no se la veu mai treballant, sinó anant d'un lloc a l'altre amb vestits ajustats o ulleres de secretària sexy dient que fa coses. Part de la primera pel·lícula se centra en com els protagonistes s'adapten als seus nous poders, una ocasió que serveix per introduir escenes divertides, moltes de les quals acaben amb Sue tornant-se visible accidentalment quan s'ha tret la roba per passar desapercebuda.

Llevat del Senyor Fantàstic, que pel seu caràcter hiperracional és més capaç de dominar-los, i de La Cosa, amb uns poders que l'han afectat tant que han modificat la seva aparença física, en una fase inicial les habilitats fantàstiques de la Torxa Humana -Johnny Storm, germà de Sue-, Sue Storm i el Doctor Doom estan lligades a les seves emocions. Tanmateix, malgrat que la Torxa és un personatge immadur i Doom pateix uns atacs d'ira incontrolats i viu encegat per la venjança i les ànsies de poder, l'única a qui se li qüestiona la seva capacitat per controlar els poders és a Sue, basant-se en la premissa que les hormones femenines li causaran més daltabaixos emocionals. L'aspecte fràgil de Sue també és un altre element destacat: és l'únic dels protagonistes que, després de patir l'accident espacial que els atorga els poders, ha de passar un temps hospitalitzada. També mor al final de la segona pel·lícula, tot i que és ressuscitada pel surfer platejat, que gràcies a la mort de la dona reflexiona i s'enfronta al malvat Galactus.

Així doncs, les principals aportacions de Sue a la trama solen ser fruit de les habilitats femenines més que no pas dels poders. És la mediadora de conflictes entre els integrants del grup i el seu tracte suau i de suport ajuda a Richards a treballar i a Silver Surfer a rebelar-se contra el seu amo. Els Quatre Fantàstics als còmics són una família, i a les pel·lícules de 2005 i 2007 han seguit al peu de la lletra aquest model. El model de família, però, és més proper a un dels anys seixanta -quan va sortir el còmic- que no pas a l'època en què es van filmar els llargmetratges, a inicis del segle XXI. Reed Richards seria el cap de família, un pare addicte a la feina i líder del grup, malgrat ser força tímid i un pèl inadaptat social. De fet, és Sue la que sol parlar amb els mitjans de comunicació davant la incapacitat del seu marit. Sue Storm és la mare que, a més de donar suport al marit, cuida el seu germà, que tot i tenir vint anys llargs es comporta com un adolescent.

Durant la segona pel·lícula, la principal obsessió de Sue és casar-se amb Richards i tenir fills algun dia, fins al punt que sembla més preocupada per això que per salvar el món. El desig de Sue es veu reforçat pel que diuen d'ella la resta de companys, que asseguren que la boda és allò amb el que ella sempre havia somiat. Tot i que al final entén que els seus poders dificultaran tenir una vida normal -casar-se i tenir fills- sembla que els discursos d'"un gran do comporta una gran responsabilitat" només interpel·len a superherois com Spider-Man i Llanterna Verda i són impensables de plantejar-se per a una dona com Sue. La frustració per no poder formar una família no és exclusiva de Sue, sinó que ha estat un tema de polèmica en el tractament del personatge de la Vídua Negra a The Avengers: Age of Ultron.

En tractar-se d'una pel·lícula que juga més amb la comèdia que no pas amb el drama o l'acció, la definició dels personatges, en general, és força estereotípica, i és per això que el personatge de Sue Storm, anomenada Noia Invisible en referència als inicis del personatge, conté tots els clixés típics associats a les dones joves i atractives de les comèdies romàntiques més que no pas als d'una superheroïna.

2. La científica

Fantastic Four (2015) es basa en la sèrie de còmics The Ultimate Fantastic Four, una nova versió dels Quatre Fantàstics on els protagonistes són més joves. A les vinyetes, el paper de Sue Storm és més rellevant que en la història original, un fet que es reflecteix a la pel·lícula. Sue forma part de l'equip científic que desenvolupen l'invent de Richards i se la identifica com una experta en reconeixement de patrons, una habilitat que desenvoluparà posteriorment per localitzar la ubicació de Richards. En nombroses ocasions se la veu estudiant a la biblioteca -moment que serveix per mostrar el tipus de relació que té amb Mr. Fantàstic- i treballant colze a colze amb la resta de personatges masculins.
El seu vestuari també ha canviat, i ja no s'utilitza per emfasitzar la seva sexualitat, sinó que es correspon al que utilitzaria una científica a un laboratori (bata blanca) o bé en una àrea que requereixi activitat física especial, com ara el vestit que empra quan apren a controlar els poders. La forma en què aprèn a dominar les seves habilitats no presenta diferències gaire significatives amb la dels seus companys masculins, i els problemes que experimenta instants després de patir l'accident són similars als de la resta de companys.

La diferència més rellevant entre Sue i la resta de protagonistes és que ella no participa en els fets que desencadena l'adopció de poders per part dels Quatre Fantàstics i el Dr. Doom. Un cop construït el portal cap a una altra dimensió (o planeta, o planeta en una altra dimensió, els guionistes no sembla que es posin d'acord), els nois, beguts, decideixen que seran ells els primers en utilitzar-lo. No només no pensen en convidar a Sue, sinó que conviden a Ben Grimm, que després es convertirà en La Cosa, que no ha participat en el desenvolupament  del projecte.

En general, la imatge de Sue és la d'una jove madura, treballadora, intel·ligent i sensata, mentre que els personatges de Richards, Grimm, el seu germà Johnny i Víctor von Doom tenen un punt gamberro o rebel. Salvant les distàncies, la relació entre ells recorda a la que s'estableix entre el trio de protagonistes de Harry Potter, en què Hermione Granger adopta el rol de dona amb recursos, fruit de l'estudi i la perseverança, i el cap fred, mentre que Harry i Ron són identificats amb l'espontaneïtat o el talent innat.

La trama de la pel·lícula -on només hi ha una dona rellevant que hi participi- dificulta fer un anàlisi profund del personatge de la Dona Invisible. El film sembla un seguit de curtmetratges amb històries diferents. Per exemple, en una part del fil argumental s'intueix que tant Doom com Richards senten atracció per Sue, però aquesta línia no s'arriba a desenvolupar mai, com tampoc la que explica com els personatges arriben a dominar els poders, en situar l'acció de la part final del film un any després de patir l'accident.

Malgrat el salt cap endavant del personatge de Sue Storm, la seva caracterització segueix la línia de la representació de la majoria de superheroïnes de còmic portades a la gran pantalla en els últims temps: ja no són ni dames en perill ni la versió eròticafestiva dels superherois masculins, però encara tenen trets que limiten el seu carisma i la seva potencialitat. Com a mostra final, una imatge promocional de la versió del 2015, on ella apareix en brokeback (esquena trencada), una posició habitual per representar els personatges femenins del còmic que situa els pits i el cul en primer pla i que ha estat parodiada a la xarxa.

FF

Imatge de portada: Jessica Alba com a Sue Storm per a 'Fantastic Four' (2005) i 'Rise of the Silver Surfer'. Font: Fox.


T'agrada la nostra feina?

Marta

Marta

Fundadora i editora de 'Zena'. Periodista especialitzada en gènere. Estudiant del Màster en Estudis de Gènere de la School of Oriental and African Studies de Londres. Beca Nativitat Yarza d'Estudis Feministes.

1 comment

Deixa un comentari

Us de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies perquè vostè tingui una millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment i l'acceptació de la nostra política de cookies TANCAR