Les fantasies masculines de 'Baby Driver'

La crítica està fascinada per Baby Driver. Necessito respostes.

Baby Driver (dir. Edgar Wright) explica les aventures de Baby (Ansel Elgort), el xofer d'un grup de criminals que és incapaç de viure sense escoltar música. El concepte és interessant, i certament, durant la primera mitja hora de la pel·lícula, vaig pensar que no decebria. Un musical per a gent que no admet que li agraden els musicals! Banda sonora escollida amb gràcia, coreografies, muntatge rítmic, Elgort fent el paper d'imbècil de torn, persecucions impossibles i explosions, un avi que dóna molta tendresa. Tot bé... fins que passats uns trenta minuts la gràcia es perd, i encara ens queda una hora i mitja d'una pel·lícula que cau en el pitjor dels pecats del cinema d'acció: arriba a avorrir.

Clàssics criminals.

Clàssics criminals (EmpireOnline).

Baby Driver és un pastitx de la cultura pulp, el cinema de persecucions de carretera i els romantitzats anys cinquanta. Els personatges, a més de plans, són conformats per cada un dels estereotips que us pugueu arribar a imaginar: l'heroi amb passat torturat, la noia dolça amb ganes de fugir de la seva trista existència com a cambrera del dinner, el mafiós amb façana de ferro, la llatina sexy, el nòvio sobreprotector de la llatina sexy... La intenció, m'imagino, era caricaturitzar al màxim aquests personatges seguint la lògica de la hipertextualitat postmoderna (al cap i a la fi, el film només funciona quan ho fa a través de referents), però la realitat és que els personatges resulten tan buits que resulta impossible empatitzar amb ells.

baby-driver

De camí a matar gent.

Dit tot això, anem al que toca: les dones de Baby Driver. Podria parlar també dels homes, però l'espai d'aquest article i el temps que em ve de gust dedicar-li a la pel·lícula són limitats. A Baby Driver hi ha tres personatges femenins amb pes narratiu. Són pocs, però més que a la majoria de pel·lícules d'acció (què baix tenim el llistó...). Els tres personatges són fàcils de catalogar: la mare, la nòvia i la llatina sexy. Per parts.

[A partir d'aquí, spoilers de la trama i els personatges]

Debora, la princesa en perill

baby-driver-edgar-wright-movie-images-lily-james-ansel-elgort

Cuqui.

Debora (Lily James) treballa a una cafeteria amb un uniforme molt cuqui i un cap molt dolent. Lily James té 28 anys, però Debora està infantilitzada de tal manera que n’aparenta 15, tant per l'estètica escollida per a ella com pel seu comportament. El personatge, de manera conscient però no per això menys trista, remet al cinema dels anys cinquanta, a la feminitat vulnerable, dependent i innocent, a un anunci retro de Coca Cola. Debora s'enamora a primera vista de Baby, l'heroi, i espera passivament ser rescatada per ell per viure aventures junts. La seva personalitat és inexistent: només sabem que està disposada a deixar-ho tot per amor i que el seu somni és fugir "en un cotxe que no ens podem permetre, sense cap pla". No és casualitat que, a part de la similitud física, treballi en la mateixa cafeteria on ho feia la mare del protagonista.

Clàssica escena romàntica a la bugaderia.

Clàssica escena romàntica a la bugaderia.

Debora és una fantasia masculina adolescent, una donzella en dificultats posada en perill contínuament per motivar a l'heroi. En ocasions, aquesta fantasia és literal: Baby la imagina en color sèpia esperant al cotxe retro amb vestits de mestressa de casa vintage. Al final de la pel·lícula -spoiler important- la seva fantasia es fa realitat, quan en sortir ell de la presó Debora segueix esperant-lo amb un somriure. Sempre dolça, vulnerable i infantil, sembla treta d'un catàleg d'electrodomèstics dels anys cinquanta.

Darling, la llatina sexy

Queda clar.

Queda clar.

Darling (Eiza González) és part del grup criminal per al que treballa Baby. Sí, l'anomenen 'Darling'. El seu paper consisteix a robar bancs, disparar la gent i morrejar en Buddy (Jon Hamm, sí, li diuen 'Buddy'). Com marca l'estereotip de la llatina, porta roba sexy i flirteja cada segon que està en pantalla, plànols de cul inclosos.

Darling i Buddy.

Darling i Buddy.

TvTropes explica: "S'espera de la llatina sexy que sigui una bona lluitadora que pot tenir cura de si mateixa, el que irònicament la porta a convertir-se en la primera morta". Tal qual: Darling mor en un tiroteig per culpa de Baby per motivar el seu marit a convertir-se en l'arxienemic del protagonista. Com a dades: la parella porta tatuat "his" i "hers" al coll ( "d'ell" i "d'ella") i Buddy ha assassinat homes per haver mirat "de forma estrany" la seva nòvia. Quan ella mor, Buddy es converteix en un ésser irracional dominat per una ira pràcticament animal amb l'únic objectiu d’acabar amb Baby. Si la funció de Debora era motivar l'heroi, la de Darling és motivar el malvat. Sense més.

La mare morta

Sky Ferreira interpreta a la mare de Baby (GettyImages).

Sky Ferreira interpreta a la mare de Baby (GettyImages).

L'últim personatge femení rellevant ni tan sols apareix més que en flashbacks, però té pes dramàtic (tot i ser completament prescindible). Es tracta de la mare de Baby (Sky Ferreira), cambrera i cantant, que va morir per culpa del seu marit en l'accident que va causar problemes d'oïda a Baby. En els flashbacks del protagonista veiem com el seu marit la maltractava físicament, violència que serveix per justificar que Baby fora inseparable de l'iPod que li permetia aïllar-se dels crits. Un cop més, dones mortes al servei de l'angoixa existencial masculina.

En definitiva, Baby Driver pot agradar més o menys, però és indubtable que parteix de convencions completament sexistes arrelades en la representació de les limitades feminitats acceptables: la dama innocent en perill, la noia sexy que ha de morir i la mare morta com a origen del trauma. No hi ha banda sonora que arregli tal desastre.

Imatges: Sony Pictures.

Irina Cruz

Irina Cruz

Comunicadora audiovisual, doctoranda en cinema contemporani amb visió de gènere.

Deixa un comentari

Us de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies perquè vostè tingui una millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment i l'acceptació de la nostra política de cookies TANCAR