Les dotze dones de ‘Jot Down’

La piulada de la revista Jot Down explicant que les dotze dones contactades per preparar el següent número de la revista havien declinat ser entrevistades ens va despertar la curiositat. Deixant de banda que el comentari podria ser una estratègia per promocionar el mitjà (mai se sap), el cert és que, si es va més enllà de l’escassa informació facilitada per la revista –entre ella, que els cinc homes contactats van acceptar ser entrevistats–, ens podem plantejar diverses hipòtesis.

El primer que se’ns acut és que es tractés d’una coincidència. A vegades passa, i més quan s’agafen mostres tan petites (disset persones) i acotades en el temps, fet que impedeix posar les dades en context. No obstant això, el/la community managerde la revista va assegurar que es tracta d’un problema habitual i que les dotze dones en concret van refusar l’entrevista per motius d’agenda. Així doncs, la primera hipòtesi –i la més plausible– seria la falta de temps.

La poca disponibilitat pot ser deguda a motius laborals. No obstant això, tenint en compte la desigual distribució de les tasques domèstiques i de cura entre homes i dones,  la conciliació pot ser una raó per no tenir temps per a activitats basades en la projecció personal, com ara les entrevistes, els blocs o les tertúlies. A Vilaweb, l’escriptora Marta Rojals va parlar de la influència del factor temps  en la poca presència de dones als espais d’opinió catalans. Si es vol aprofundir en les xifres, es pot fer un cop d’ull a aquest informe de l’Observatori Cultural de Gènere i l’Associació de Dones Periodistes de Catalunya. Amb les dades de l’informe, caldria preguntar-nos si la poca “oferta” de dones referents pot provocar que les que són molt visibles siguin molt demandades i, per tant, hagin de descartar aparicions a mitjans.

La segona hipòtesi està relacionada amb la percepció que les dones tenen de la seva feina. Hi ha afirmacions que apunten que les dones solen donar menys importància als seus mèrits professionals, una actitud que, analitzada i verificada, podria donar-nos pistes sobre com els promocionen les dones. I més si tenen menys temps per fer-ho. El/la community manager de Jot Down apuntava que tenia la percepció que, en general, les dones solien ser més “cautes” alhora d’exposar-se en públic. Si es pensa en els comentaris que han rebut dones que estaven a la primera línia de l’esfera pública, com ara les candidates o ministres, resulta comprensible que les dones siguin més reticents a deixar-se veure.

La tercera hipòtesi és que les entrevistades no se sentin identificades amb la revista. Per aprofundir-hi, caldria fer una anàlisi sobre qui llegeix Jot Down, qui hi escriu i sobre què escriu. La relació entre la dona i la cultura o la ciència –dos dels temes tractats a la revista– és un motiu de debat i estudi recurrent. El web Mujeres con ciencia realitza una tasca molt interessant d’anàlisi de les aportacions de les dones en la ciència actual i el tractament que han tingut en el passat. Una lectura d’aquest article de M. Ángeles Cabré sobre el paper que té la dona com a consumidora cultural, o l’anàlisi de Laura Freixas sobre el tractament de la dona a l’art ens poden donar pistes sobre l’actitud femenina envers la cultura.

Sense dades més precises, l’article no pot fer res més que aportar possibles vies d’anàlisi. Els més científics ho podran veure com un exercici de ciència ficció. No obstant això, és important proposar diversos enfocaments alhora d’abordar les diferències entre la visibilitat masculina i femenina. No només en aquest cas, una conversa a Twitter –al cap i a la fi, allò més similar a una conversa de bar–, sinó per resoldre l’eterna pregunta d’on són les dones.

Marta

Marta

Fundadora i editora de 'Zena'. Periodista especialitzada en gènere. Estudiant del Màster en Estudis de Gènere de la School of Oriental and African Studies de Londres. Beca Nativitat Yarza d'Estudis Feministes.

1 comment

Deixa un comentari

Us de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies perquè vostè tingui una millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment i l'acceptació de la nostra política de cookies TANCAR