La diferència d'Ana Amari

Ana Amari, el darrer personatge a incorporar-se al joc de Blizzard Entertainment Overwatch, és una excepció en més d'un sentit.

Tot i que ja hem esmentat aquest videojoc com a exemple de l'inclusió de tipus corporals femenins variats en un videojoc -cosa ja de per si sola destacable-, aquesta darrera incorporació al seu planter de personatges trenca un bon grapat de tòpics. Per començar, des d'un punt de vista estrictament de jugabilitat, presenta una combinació inusual d'habilitats, es tracta d'un personatge franctirador que a més a més d'atacar i controlar l'oponent pot guarir els membres del seu equip i potenciar les seves respectives habilitats. Però això no és ni de bon tros el més destacable del personatge.

Ana Amari és una dona, una dona d'edat avançada, d'ètnia àrab -egípcia, per ser específics-, amb una discapacitat i mare. No cal dir que per a un personatge de videojoc, ser una sola d'aquestes coses ja és excepcional, no diguem ja totes a la vegada.

La recepció per part de la comunitat de jugadors i sobretot de jugadores va ser ràpida i entusiasta, literalment una hora després d'anunciar-se el personatge ja hi havia fanart divers sobre ella, i alguns fans fins i tot comentaven amb humor la dinàmica mare-filla d'Ana amb Pharah -la seva filla també és un personatge jugable a Overwatch-:

5

"Aquí tens l'esmorzar, filleta. I no oblidis posar-te el casc." "Mama! Cal que ho facis? M'estàs avergonyint!"

Algunes jugadores  fins i tot celebraven el llançament d'un personatge amb una edat més propera a la seva pròpia fent-ne cosplay:

4

Queda clar que la recepció d'Ana per part de la comunitat de jugadors va ser més que entusiasta. No és, tampoc, el normal en aquests casos. Aquesta resposta es pot atribuir potser a la sèrie de tendències que trenca el personatge.

Edat

Fins a la inclusió d'Ana, tots els personatges femenins d'Overwatch estaven entre els 19 i els 37 anys d'edat, tot i que paga la pena esmentar que dos personatges femenins en teoria tenen més edat: Mei i Mercy. Tot i així, ambdues aparenten poc més de 20 anys. La discrepància entre la seva edat i el seu físic no passa desapercebuda i fins i tot és motiu de comentaris i bromes:

8

"Doctora, sembla que no ha envellit en absolut." "Oh, moltes gràcies, és molt amable per la teva part." "No, LITERALMENT" "Um..."

La justificació per a això rau a la pròpia història del joc: la primera va estar congelada durant anys -al més pur estil Capità Amèrica- i la segona, per algun misteri dels experiments mèdics que duu a terme, no envelleix. En contrast, a la banda masculina del planter tenim un reguitzell d'edats diferents i tres exemples concrets de personatges que fins i tot passen la seixantena i són heroics soldats: Reinhardt, Soldier 76 i Torbjorn.

En resum, Ana és el primer personatge femení del joc que afirma, contundentment, que una dona no té perquè ser jove per ser un personatge heroic. En molt pocs altres casos ha passat això en un videojoc, tot i que podríem recordar els personatges de The Boss a Metal Gear 3 o el de Flemeth a la nissaga Dragon Age.

Maternitat

2

D'altra banda també és molt destacable que es representi una mare en un videojoc -els pares apareixen molt més, i de fet darrerament jocs com la darrera entrega de God of WarThe Walking DeadThe Last of Us han explorat la paternitat, potser fruit de la paternitat de molts dels desenvolupadors mateixos i jugadors masculins de videojocs, l'edat mitja dels quals cada cop puja més-.

Més encara, Ana és representada fora dels rols tradicionals de cura i domesticitat reservats a les mares. Ana també és un dels primers personatges de videojoc que éssent mare no és una nota a peu de pàgina, secundària o simplement una víctima emprada com a element de guió.

Etnicitat

1

En darrer terme, però no menys important, està el fet que Ana Amari sigui d'ètnia àrab i aparegui representada al videojoc parlant i escrivint en àrab, amb una aparença física no arabitzant o exòtica. Més destacable encara quan en molts casos els personatges àrabs es converteixen en antagonistes genèrics a jocs de trets en primera persona, en particular de temàtica militar, avassegats per protagonistes més blancs que la neu.

La diferència d'Ana Amari és que és el futur, al menys el futur cap al que ens agradaria dirigir-nos: un exemple perfecte de representació diversa de protagonistes en un producte de ficció tan comercial i popular com Overwatch.

Imatges: Blizzard Entertainment , www.playoverwatch.com; Mark Raas , markraas.tumblr.com ; @Rainbow_Ash en Twitter ; iFunny.com


T'agrada la nostra feina?

Marc Bellmunt

Marc Bellmunt

Doctorand en periodisme, realitza una investigació sobre la relació entre els consumidors de videojocs i les seves pràctiques comunicatives. Col·labora a La Garriga Digital.

Deixa un comentari

Us de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies perquè vostè tingui una millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment i l'acceptació de la nostra política de cookies TANCAR