El Merlí bo, el Merlí amb pits i el Merlí sense gràcia

Tornen els extres de raça no blanca sense diàleg posats al fons per fer bonic! Tornen els personatges femenins amb menys profunditat que un toll! Torna la carn fresca a la graella i les hormones revolucionades! Torna el cinisme més autocomplaent i masturbatori! Torna l’ídol de masses, l’home passat de cinquanta que viu amb la mama i enlluerna dones amb la meitat de la seva edat amb el seu descomunal pen- intel·lecte! Torna Merlí!

La tercera temporada del gran èxit de TV3, que s’anuncia com la darrera, es va estrenar dilluns amb els corresponents espots d’acompanyament, promoció als informatius de la cadena i allaus de publicitat de productes derivats –“Compra la polsera de Merlí! La preferida dels peripatètics!”- arrasant el prime time català.

I quin episodi. Després de despatxar amb una frase les escenes recordatori de la temporada a la Coralina –never forget– arriben a l’institut els dos nous professors: en Gabi, una espècie de Merlí professor de Literatura Castellana que es comporta exactament com en Merlí, però per algun motiu insospitat és tractat com l’imbècil que és -interpretat per un Pau Vinyals que fa MAL veure així de desaprofitat després del seus genials Horaci i Rosencranz a Hamlet l’any passat al Lliure- i la Silvana, professora d’Història interpretada per Carlota Olcina -a qui havíem vist darrerament a Nit i Dia.

La Silvana, a qui els espots de temporada havien presentat com la professora guai de la que en Merlí té enveja i que ve a ser l’antagonista de la temporada. I creieu-nos, més guai no pot ser. És l’estereotip de cool girl fet personatge. Es fa selfis amb els alumnes, és cínica com en Merlí, i el primer que es diu sobre ella a la sèrie és que és la nova profe d’Història, i el segon és un “Hosti, és guapíssima, no?” d’en Merlí, que és renyat per l’Eugeni però ho rebla posant una cara de “me la faria” tant subtil com un cop de puny a l’orella.

1

Ja us avanço que la Silvana no arriba a la primera pausa publicitària de l’episodi -llarga, que abans n’hi ha una de trenta segons per a la beguda de cacau preferida dels peripatètics- sense ser penetrada pel giny d’en Merlí sobre una taula vella al magatzem de l’institut, tot mentre els peripatètics juguen amb un globus terraqui inflable a classe perquè de cop tenen tots cinc anys. I jo que em pensava que tot i que era inevitable que en Merlí se n’anés al llit amb ella al menys hi hauria uns quants episodis de tensió. En fi.

Just després de la careta la Silvana es reuneix amb el claustre de professors fent gala de diversos trets marca de la casa, marca Merlí: cagar-se en tots els polítics i “les retallades” a l’ensenyament públic, una manca de sororitat total quan el primer que li diu a la cap d’estudis és que és una vella, i passant a fer un monòleg sobre per què deixen entrar gossos al metro i com els turistes se’ns mengen més propi d’un senyor que fuma caliquenyos. Per si no s’ha vist la subtil analogia, li responen “tu i en Merlí us assembleu una mica”. El millor de tot plegat és la carona d’en Merlí, que veu com la nena nova l’està avançant per la dreta i sense intermitent fotent-li el lloc de professor irreverent de l’institut.

2

Als passadissos, l'Oksana i la Tània xerren, però no patiu que el test de Bechdel no és superat, que xerren de nois. De nou més manca de sororitat quan l'Oksana li diu a la Tània que lligui en curt al Pol, que és molt espavilat i vol fer-se camell sense dir-li –recordem que la família del Pol, l'única que no parla català de la sèrie, és pobra. L'Oksana està més alliberada, només té follamics i se’ls fa quan ella decideix, i no seguirà sent castigada per ser sexualment activa, no. A l’avenç del proper episodi literalment li desapareix d’un parc infantil el fill quan el va a buscar després de cardar.

3

Les classes d’en Merlí segueixen amb la mateixa tònica: dues línies per justificar el filòsof que titula l’episodi, cada vegada estem pitjor –“Hi ha molta gent que encara creu en el progrés [...] El segle vint ha estat un dels pitjors segles de tota la Història”-, invectives contra la classe política pel broc gros –“hipòcrites”, “per què collons hi ha tants inútils que manen?”-, penseu críticament i per vosaltres mateixos, però sobretot penseu com jo us dic que penseu. Resulta divertit com una sèrie que es ven com a irreverent i crítica acaba sent tant autocomplaent i idòlatra, però això no li ve de nou a ningú. El que sí que és nou és que arribi la Silvana, faci un acudit sobre l'avarícia dels polítics i li prengui els aplaudiments a en Merlí. És el conflicte de la temporada: Merlí contra Merlí jove i amb pits.

4

Després d’una escena ràpida amb en Gabi -el Merlí a qui no li riuen els acudits- fent-li mansplaining sobre poesia a la professora d'anglès arribem a un parell d’escenes interessants: la Gina es troba en Merlí a l’institut i li recorda que faci la compra abans de tornar a casa, tot mentre en Merlí li mira el cul a la Silvana. Ah, la domesticitat contra la carn fresca. Ho he vist a algun lloc aquest estiu això, realment Merlí li pren el pols a la actualitat:

5

Després d’una escena de delinqüència al parc, que ens recorda als millors moments de Médico de Familia, la Tània té el moment de ser el que tota aspirant a xicota ha de ser a Merlí: controladora i possessiva, amb uns diàlegs d’aquells de Escenas de Matrimonio. Imagineu-vos a la Pepa i l’Abelino dient-se: “Si jo t’ho explico tot.” – “Ah, i quan facis de camell també m’ho explicaràs?”. En Pol li demana que calli i que passi d’ell, però segueixen amics amb possibilitats de ser alguna cosa més. La seva relació anirà bé, es veu clar quan després en un bar ella li demana que no li parli més del tema de fer de camell perquè ella el que vol és que estiguin junts i no discuteixin. SI ES QUE MERLÍ ÉS COM THE SOPRANOS, COI.

6

Seguidament, la Mireia –la cap d'estudis i professora de Llatí- interroga a l’Eugeni perquè està gelosa de la Silvana, i com la mira i li riu les gràcies ell.  No serà el primer cop a l’episodi en què una dona pren l’iniciativa sexual, i no serà el darrer cop en què es dóna a entendre que les dones només tenen ganes de sexe quan estan geloses i volen recuperar l’home.

7

Després de deixar que els nens de classe s’entretinguin amb un globus terraqui de mida pilota de Nivea –amb aquesta referència veureu l’edat que tinc-, la Silvana decideix anar al magatzem a buscar uns folis i de pas el penis d’en Merlí.

8

Els diàlegs són dignes d’una porno: “Què passa Aristòtil? Que et penses que ets l’únic creatiu o què?”, “M’agrada molt eh, aquest exercici amb la bola del món, com la pel·lícula del Chaplin.” “T’ha impressionat, o és que t’has posat burro?”. Està bé que per una vegada en Merlí sigui el conquerit i no el conqueridor, però tot plegat fot un tuf a fantasia d’home vell que tira d’esquena. 18 minuts ha trigat en anar-se’n al llit amb ella. En fi, montage dels claus de la Silvana i en Merlí i la Mireia i l’Eugeni i següent escena.

9

En Pol torna a casa, ensenya la droga a càmera –la porta en un paquetet de paper kraft la mar de mono- i li diu al seu germà que treballa en un bar. En negre. A hores intempestives. I que aquesta olor és del pis d’abaix, que hi viuen uns assemblearis, ho juro. Mentrestant, en Marc té problemes amb el retorn del seu pare –skater enrotllat, divorciat i viejoven de bandera- al nucli familiar.

10

Ah, aquestes són les dos trames principals dels personatges adolescents de l’episodi, les dues protagonitzades per nois. Per les noies res, llevat de la conversa de la Tània amb la seva mare sobre, com no, nois. Però total, per l'interès que tenen, no ve d’aquí, que hem vingut a veure què passa amb en Merlí i la Gina ara que ell li ha fotut les banyes. Què esperar d’en Merlí, defensor de l’honestedat i els valors filosòfics a ultrança? Doncs que ho negui tot i li faci llum de gas a la seva parella, què vols esperar: “Gina, val”, “Gina, prou, que no he estat amb ningú” i un grapat més. Li ha faltat dir-li que està boja i fer-se més l’indignat, però ho ha pensat molt fort. Al menys ella no se’l creu i l’envia a què el moqui la mama.

11

El matí següent en Merlí li fa la rosca a la Silvana, però OH SNAP, ella li diu que no es pensi el que no és tot i que “tinc ganes d’aprendre de tu Merlí, tens talent” i que se’n vagi a posar-li ullets a algú altre. “Em caus massa bé per a perdre’t com a company de feina”. El merlinitzador merlinitzat. Fins i tot li dóna uns copets a l’espatlla. Després la Silvana li pregunta si ell treu els alumnes de classe per donar les lliçons i se’ls emporta al magatzem, a ensenyar-los la taula on passa la màgia.

12

La classe comença sent un gir del cinisme habitual d’en Merlí, explicant que la Història ens permet aprendre dels errors del passat, però es perd tota l’esperança amb un “els fills de puta d’aquest país van vestits de diumenge i et saluden amb un somriure”. Es veu que en Pol estava atent perquè quan el seu germà l’enganxi venent droga es justificarà dient que total “en este país están rodando billetes de quinientos pavos como si fuera una autopista, yo he aprendido así a hacer dinero fácil” i que amb els delinqüents que hi ha al poder fer de camell és una bona idea per a tirar la família endavant.

13

La Gina torna a passar per l’institut i xerra amb la Silvana, casualment, de com en Merlí és un excel·lent tutor, amb el que la Gina respon “ah, el conec, som parella.” La reacció de la Silvana fa innecessari dir res més:

14

La Gina, com dèiem abans, fa el que tota bona dona cuqui ha de fer quan el seu company li fot les banyes: posar-se roba interior sexi per rebre’l i agafar una bona merda de limoncello, que és el licor més cuqui que hi ha. Això i enviar en Merlí a la merda, cosa que a la sèrie es ven com una tragèdia i el descens de l’heroi als inferns, però no ens enganyem, tots sabem que en Merlí acabarà triomfant, que la sèrie no es titula “Estimar en temps de la misèria moral”.

15

Això sí, en Merlí deambula perdut per un muntatge d’escenes nocturnes de Barcelona on hi ha molta melangia i un mussol que sembla escapat de Laberint i només apareix en un parell de fotogrames translúcids, que no sé a què ve però m’encanta.

16

En Merlí acaba amb cara de gosset abandonat mirant com els alumnes es fan una selfi amb la Silvana després que la seva mare se’n vagi a Madrid de gira per no haver-lo d’aguantar. Un final magnífic, on en Merlí sembla que és tractat com el miserable que és, però estic segur que l’episodi de la propera setmana tornarà a ser tant decebedor com aquest. Passeu el limoncello.

17

Font de les imatges: TV3 a la carta.


T'agrada la nostra feina?

Marc Bellmunt

Marc Bellmunt

Doctorand en periodisme, realitza una investigació sobre la relació entre els consumidors de videojocs i les seves pràctiques comunicatives. Col·labora a La Garriga Digital.

Deixa un comentari

Us de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies perquè vostè tingui una millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment i l'acceptació de la nostra política de cookies TANCAR