El màrqueting de la superheroïna, en motiu de Wonder Woman

La Comic Con de San Diego (SDCC) està sent, com cada any, font de notícies, revelacions i maniobres increïbles de màrqueting de tot allò relacionat amb la cultura popular d’Estats Units.

Marvel, per exemple, ha revelat que serà Brie Larson qui interpreti Carol Danvers a Captain Marvel, la primera pel·lícula del nou univers Marvel protagonitzada per una dona (avançant-se a Black Widow, present des d'Iron Man 2, estrenada el 2010, però encara sense pel·lícula pròpia). Abans de Captain Marvel, però, arribarà l'estrena de la nova Wonder Woman, i DC ha aprofitat la SDCC per presentar tant el pòster promocional de la pel·lícula com el tràiler.

Buscant el públic femení

Notícies com aquestes demostren que l'heroïna d'acció té més protagonisme que mai a Hollywood, que sembla haver-se adonat del potencial no només d'aquests personatges sinó del públic femení. I és que superproduccions com les de Marvel o DC serien incapaces de recaptar els milions necessaris per ser rendibles si comptessin tan sols amb els homes com a públic objectiu, com s'ha fet tradicionalment al cinema d'acció.

El màrqueting focalitzat en el públic femení no és res de nou: Marvel guarda al seu expedient infames campanyes de màrqueting, com la línia de pinta ungles basada en Gwen Stacy que va llançar O.P.I. per promocionar The Amazing Spider-Man amb noms com “El meu xicot escala parets”. Anys després, Marvel aprendria que les dones que usen maquillatge també es veuen més representades en l'heroïna que en l'interès romàntic, amb l'inesperat i irònic èxit d'un pinta ungles de la mateixa marca, sense necessitat de promoció, en revelar que és el que Hayley Atwell porta en interpretar Peggy Carter a Agent Carter. Les ments pensants rere de les campanyes de màrqueting tenen un objectiu clar, però semblen desconèixer per complet com assumir-lo, perquè la fórmula sembla clara: si vols que més dones vagin a veure les teves pel·lícules, posa-hi més dones, tant davant com darrere de les càmeres.

Imatge promocional de Wonder Woman a Batman v Superman (Warner Bros).

Imatge promocional de Wonder Woman a Batman v Superman (Warner Bros).

El pòster de Wonder Woman, o com fer les coses malament

Òbviament existeix un públic femení assidu al cinema de superherois per pèssima que sigui la representació de la dona a les pel·lícules, però aquest públic és cada vegada més crític i exigeix més a un Hollywood que sembla no acabar d'entendre el problema. Els fans demanaven una pel·lícula d'una superheroïna i Marvel no semblava (incomprensiblement) estar per la tasca, així que DC s'ha posat les piles per presentar la Diana Prince del seu univers cinemàtic. Però després d’aplaudir-los per la gosadia de posar una dona al capdavant d'un film de superherois, cal observar com s'està presentant aquest personatge.

Pòster promocional de Wonder Woman (Warner Bros).

Pòster promocional de Wonder Woman (Warner Bros).

El primer pòster promocional ja porta sensacions negatives, amb una composició aberrant que situa, en el lloc on hauria d'anar la cara de Wonder Woman, els seus pits (o, més aviat, les dues esferes que sobresurten de l'armadura -forma del tot il·lògica, considerant que per ser útil en combat una armadura ha de ser el més plana possible i no tenir la forma ideal per clavar-se en l'estèrnum i matar-te). Per si no fos obvi on ha de dirigir la mirada l'espectador d'aquest pòster, la (de nou il·lògica) il·luminació ho indica clarament, enfosquint completament la seva cara.

Es podria pensar que l'objectiu és representar la idea de Wonder Woman independentment de la seva intèrpret, Gal Gadot, però llavors no s'entendria com, deixant de costat l'inadequat del outfit de la Diana en si, la imatge deixa en segon pla el simbolisme clàssic del personatge, enfosquint tant el llaç de la veritat com les seves canelleres, i deixant la tiara directament fora de l'enquadrament. Per si això fos poc, a la versió espanyola s'ha traduït "Wonder" (maravella) com "Belleza":

Pòster promocional de Wonder Woman a Espanya (Warner Bros Spain).

Pòster promocional de Wonder Woman a Espanya (Warner Bros Spain).

El pòster no té cap sentit més enllà de la sexualització del personatge, cosa que no sorprèn a hores d'ara, sobretot després de la imatge promocional que DC li va dedicar a la Diana a la promoció de Batman v Superman, la composició de la qual deixa clar de nou que el principal és ensenyar pits i cames, encara que se li talli el cap a la protagonista. El posat en si és probablement el més típic del màrqueting de l'heroïna d'acció, amb el cos girat de manera que s'aprecien tant els pits com el cul (brokeback, molt habitual en la representació dels còmics).

Pòster promocional de Wonder Woman a Batman v Superman (Warner Bros).

Pòster promocional de Wonder Woman a Batman v Superman (Warner Bros).

 

Pòsters promocionals de superheroïnes (Marvel, Warner Bros).

Pòsters promocionals de superheroïnes (Marvel, Warner Bros).

Fins a l'estrena de Wonder Woman al 2017 no podrem saber realment com ha tractat DC a la seva heroïna més popular, però si el pòster és un indicador, va certament per mal camí. Hi ha esperances en el fet que sigui una dona, Patty Jenkins, qui dirigeix el film, però no està clar si després de Batman v Superman se li hauria de permetre a Zack Snyder seguir treballant en l'univers DC. El més trist possiblement és saber que, sigui com sigui, la pel·lícula no pot estavellar-se a taquilla, perquè Hollywood tindria llavors l'excusa perfecta per retornar les superheroïnes al calaix del que Marvel encara no s'ha atrevit a treure-les.


T'agrada la nostra feina?

Irina Cruz

Irina Cruz

Comunicadora audiovisual, doctoranda en cinema contemporani amb visió de gènere.

Deixa un comentari

Us de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies perquè vostè tingui una millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment i l'acceptació de la nostra política de cookies TANCAR