new-body-type

Barbie canvia de cos

Sí, jo jugava amb Barbies. Barbie, la nina rossa amb el cos impossible i la fixació obsessiva pel color rosa, el malson feminista. Hi jugava amb ma germana, amb el meu pare i la meva mare. Quan no hi havia ningú amb qui jugar muntava escenaris, feia que Barbie i Ken tinguessin sexe mentre mirava ansiosament que no m’enxampessin i les canviava de roba constantment. Recordo, fins i tot, jugar a uns videojocs de la Barbie en els que vivies la meravellosa aventura de dissenyar roba i maquillar i pentinar a diferents nines.

En créixer vaig començar a comprendre la problemàtica de la Barbie com a nina, la Barbie com a imatge per a les nenes que jugàvem amb elles. Un dels problemes principals amb la Barbie és la perpetuació d’un cos absolutament irreal, cames llarguíssimes, cintura de vespa i cara estandarditzada, extremadament prima, un cos que, si fos real, pertanyeria a una persona amb desordre alimentari.

D'ençà que va sortir Barbie ha estat motiu de protesta de diferents grups a favor de la igualtat i diana de crítiques que veuen la popular nina com un mal exemple per a les nenes, perquè perpetua estereotips de gènere i crea una imatge irreal del cos femení. Els creadors de la nina, Mattel, han intentat lluitar contra aquestes crítiques amb major o menor èxit. Una de les respostes a les crítiques per part de la companyia és el fet que Barbie hagi exercit centenars de professions, des de dissenyadora de moda fins a candidata a la presidència, astronauta o enginyera informàtica. Clar que, quan la Barbie enginyera informàtica necessita ajuda dels seus amics mascles per solucionar un simple virus informàtic no està ensenyant exactament apoderament.

barbie enginyera informatica

“Només estic creant les idees de disseny” diu Barbie, rient. “Necessitaré l’ajuda d'Steven i Brian per convertir-ho en un joc de debò!”

La darrera resposta de la companyia a les crítiques envers la nina és la creació d’un nou disseny amb diferents tipus de cos que difereixen del cos estàndard de la Barbie. Aquests cossos varien en alçada i pes. Un dels cossos, el tall és alt amb uns pits i maluc més petits de l’habitual, el model de nina petite  és més baixeta però amb unes dimensions de cos similars i, el que ha creat més enrenou; el curvy, un cos lleugerament més ample que el de la Barbie. Aquesta mesura és un pas endavant o un simple truc publicitari per mantenir-se rellevant? La realitat és que Mattel ha baixat les vendes de Barbie en els darrers 3 anys a favor de nines com les Bratz, Montser High i, aquests darrers anys, Elsa i Anna de Frozen. Per fer front a aquesta disminució de les vendes l’any passat Mattel va crear Hello Barbie, una nina construïda amb un software d’intel·ligència artificial que pot mantenir una conversa amb una nena d’una manera similar a la Siri de l'iPhone. Aquest any són les nines que volen reflectir la dona “real”.

barbie new body

Les noves Barbie Fashionistas

No discutiré el terme dona “real” en aquest article, Marta Roqueta ja ho fa prou bé a la seva columna. És indubtable que les noves nines segueixen sent objectivament atractives, el model tall i petite segueix tenint unes mesures molt similars a la Barbie tradicional. La nina curvy és la que ofereix un tipus de cos que difereix en major mesura de la Barbie original, tot i seguir tenint una cintura de noia pin-up. També és significatiu que la nova línia de nines tingui de nom “fashionistas”, Barbie torna a fixar-se en una professió centrada en l’aparença física. S’haurà de veure l’èxit comercial d’aquesta nova línia de nines que, de moment, només es poden comprar en pack mitjançant la pàgina web.

Altres opcions en la secció de nines tampoc són massa encoratjadores. Per una banda tenim la sèrie de nines Monster High. Aquesta línia de nines, amb una sèrie d’animació que l'acompanya, es ven com un producte per abraçar les diferències i particularitats de cada nena. Els personatges pertanyen a una raça de monstre determinada i van juntes al mateix institut. Tot i així, trobem a nines amb cossos extremadament prims i una personalitat enfocada gairebé exclusivament a la moda i a aconseguir l’atenció dels nois.

clawdeen wolf

Clawdeen Wolf diu, el que la fa única és que li creix pèl a les cames i que es passa el dia afaitant-se.

Mattel també haurà de sortir patrons i estereotips de gènere i no només relatius al físic, també amb els productes més enllà de la nina en si. En les pel·lícules protagonitzades per la Barbie la trobem anant a un campament de princeses, a una escola de princeses, transformant-se en la superprincesa o en princesa cantant. Cap pel·lícula protagonitzada per una Barbie intentant arribar a la presidència, per una Barbie metgessa o per l'enginyera informàtica.

 

Mattel ha fet un petit pas endavant en la construcció d’una nina amb una imatge més inclusiva per a nenes d’arreu del món. S’haurà de veure si s’aplica aquesta diversitat de tipus de cos de Barbie a altres sèries de la companyia o serà senzillament el truc publicitari de 2016 de Mattel.


T'agrada la nostra feina?

Nora Soler

Nora Soler

Dissenyadora especialitzada en comunicació interactiva. Il·lustra i escriu per a Zena.

Deixa un comentari

Us de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies perquè vostè tingui una millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment i l'acceptació de la nostra política de cookies TANCAR