'Twin Peaks', parts 3 i 4: recap

La matinada de dilluns es van emetre les parts 3 i 4 (d'un total de 18) del nou Twin Peaks. Aquestes dues hores van recordar-nos l'esperit més tendre, humorístic i carismàtic de la sèrie original. Lynch i Frost van tontejar amb l'excel·lència absurda. Com diuen els joves, brossa orgànica d'alta qualitat. El punt àlgid de la hilaritat no va ser un Cooper funcionant per pilot automàtic escopint cafè (Kyle MacLachlan en el paper de la seva vida) ni una Lucy a qui en ple 2017 se li escapa la mecànica dels telèfons mòvils, sinó, indubtablement, Michael Cera. L'escena on fa un discurs al sheriff Truman (que per cert té una cara d'estar cansadíssim de la vida amb la qual és molt fàcil sentir-se identificada) és art en la seva forma més pura. Inolvidable. Extraordinària. Només superada pel fet que el departament de decorats ha photoshopejat la seva cara adulta en el cos d'un infant a la foto familiar penjada darrere la Lucy. Brillant. A Twin Peaks també hi retrobem en Bobby, que té una feina respectable com a comissari del sheriff (ben fet!) i es posa a plorar com una magdalena quan veu la foto de la Laura.

wally1

Font: startwreck.tumblr.

Font: startwreck.tumblr.

Part 3

A la part 3 retrobem l'Agent Cooper just on l'haviem deixat, flotant en un no-res còsmic. Les escenes següents, que s'estenen vint minuts, duen la marca del Lynch més surrealista i creatiu. Són brillants i excitants, o aburrides i estressants, depèn d'a qui li preguntis. Sigui com sigui, del que no hi ha dubte és de que és una movida. Carregada de referències a Eraserhead (inclòs l'icònic cap flotant i els endolls misteriosos), i un reguitzell de pistes i enigmes (la caixa amb el número 15 que més endavant canvia a un 3, les dues dones vestides de vermell), els espais pels que circula Cooper, tant les habitacions com l'espai exterior i l'oceà sense horitzó semblen co-existir en la mateixa realitat que el Black Lodge.

Cooper es creua amb dues dones vestides de vermell. La primera és cega (alguna cosa a veure amb la víctima del primer assassinat a la primera part?) i l'adverteix dels perills de la caixa amb el número quinze abans de sortit volant per l'espai. La segona es mira el rellotge. 2:52. 2:53 i li diu "Quan arribis allà ja seràs allà". En les dues ocasions algú o alguna cosa pica a la porta violentament. La segona dona relaciona els cops amb la seva mare, i li diu que s'afanyi. Qui és la seva mare, i per què no pot trobar-se en Cooper allà? La roba de les dues dones, vermella, fa pensar en Lil (Fire Walk With Me), la ballarina que treballa amb l'FBI.

L'escena de Garland Briggs (interpretat del desaparegut Don S. Davis), el cap flotant del qual s'apareix a Cooper (com dèiem, claríssima referència a Eraserhead) i el seu missatge "Rosa Blava" no fa més que reforçar aquesta idea. Recordareu que rosa blava és el codi utilitzat per l'FBI pels successos sobrenaturals. Que potser a aquestes altures tampoc caldria, no? És una mica redundant que un cap flotant en l'espai t'avisi que estan passant coses rares. Tal com ens diu en Bobby a la part 4, en Briggs va morir en un incendi poc després de parlar amb en Bob/Cooper. Va ser en Bob responsable de la seva mort?

Briggs. Font: fotograma.

Briggs. Font: fotograma.

Mentre tot això passa en una realitat paral·lela, a la nostra les coses no pinten gaire bé per a en Bob. L'interruptor del cotxe el vol absorvir, i ell per el control i xoca. D'altra banda, coneixem a un personatge amb el cos de l'Agent Cooper. Es diu Dougie Jones i malgrat semblar bon jan no val la pena que ens hi entendrim perquè després de vomitar garmonbozia acaba sent absorvit per l'endoll més proper i aterrant al Black Lodge davant d'un atònit Mike, que s'esperava al seu nèmesis.

Coses que sabem d'en Dougie: li passa alguna cosa al braç esquerre, que és precisament on du... sí, el famós anell de la cova del mussol. Us sona? És exactament el que li passa a la Teresa Banks abans de ser assassinada per en Bob. "Algú t'ha construït amb un objectiu en ment, i aquest objectiu ha estat acomplert" li diu en Mike abans que en Dougie es desintegri, deixant al seu darrere l'anell. Mentrestant, a Twin Peaks, en Hawk, l'Andy i la Lucy busquen el que falta a les caixes de la investigació, seguint el consell del tronc de la senyora del tronc. És el conillet de xocolata de la Laura que es va menjar la Lucy la pista que desvetllarà el misteri final de la sèrie?

bun1 bun2

Font: dalebooper.tumblr.

Font: dalebooper.tumblr.

Al lloc de'n Dougie apareix en Cooper, o el que queda de'n Cooper després de viatjar pels endolls interespacials, que no és massa. Allò de las neuronas estan fritas portat al més literal. A en Cooper el rescata la Jade, una prostituta que tenia en Dougie de client. La Jade es responsabilitza d'un Cooper que no respon (per a ella encara és Dougie) i el deixa a la porta d'un casino. El camí fins allà podria haver estat accidentat: aparentment hi ha assassins a sou darrere de'n Dougie/Cooper.

Altres coses que passen en aquell barri: una dona jove, drogadicta, barreja pastilles i alcohol mentre repeteix el número 199. Un cop al Casino, en Cooper intenta trobar un telèfon. A falta de telèfon, màquines escurabutxaques. Moneda que introdueix en Cooper, primer premi que s'endú. Damunt de cada màquina, una diminuta aparició del Black Lodge. El següent que en sabem és que aconsegueix posar-se en contacte amb el seu superior de l'FBI, GORDON COLE que, juntament amb l'Albert, interrompren la investigació de la parella assassinada davant la caixa de vidre per anar a buscar-lo.

Albert i Gordon. Font: fotograma.

Albert i Gordon. Font: fotograma.

Part 4

A la part 4, en Dougie/Cooper torna a casa amb una bossa de diners. L'espera la seva esposa, interpretada per Naomi Watts. He llegit una crítica que comentava com de lent devia ser en Dougie originial perquè la gent no s'adoni que no li està funcionant el cervell. No hi podria estar més d'acord. Sembla que la petita fortuna que ha fet al casino anirà destinada a parar els peus als assassins a sou. Mentre en Dougie/Cooper intenta vestir-se sense èxit, se li apareix en Mike, que anuncia dramàticament "Només un de vosaltres pot sobreviure", molt a l'estil dels westerns.

Fine damn coffee. Font: fotograma.

Fine damn coffee. Font: fotograma.

A l'FBI en Gordon visita la directora de personal, que no és ni més ni menys que la Denise. Si el personatge trans* interpretat per David Duchovny era trencadora i original als noranta, ara grinyola. Grinyola molt. Mentre ens alegra moltíssim que una dona trans* i bisexual tingui un càrrec tan important a l'FBI, no entenem que la Denise, que esmenta les seves pastilles, o sigui que en té i se suposa que se les pren, tingui el mateix  aspecte que fa 25 anys. La transició no funciona així.

Font: fotograma.

Font: fotograma.

Altres coses que no funcionen: Tamara Preston. Espero que en les següents parts això millori, però fins ara només l'hem vista caminar de manera estranya. S'insinua que és brillant, però la tenen de làmpada. Mentrestant, en Gordon i l'Albert decideixen que el comportament d'en Bob/Cooper, a qui visiten a la presó, és massa estrany. "Blue Rose", repeteixen. Per fi esteu al dia, només us ha costat 27 anys. L'Albert confessa que el passat va autoritzar Philip Jeffries (David Bowie) a donar informació a en Bob/Cooper. Quina és aquesta informació? Per què la vol en Bob?

Això és tot per avui. Fins la setmana vinent!

Bobby. Font: kingthorin.tumblr.

Bobby. Font: kingthorin.tumblr.

Imatge destacada: fotograma de la sèrie.

Francesca Blanch Serrat

Francesca Blanch Serrat

Doctoranda en Literatura Anglesa del segle XVIII amb perspectiva de gènere a la Universitat Autònoma de Barcelona.

Deixa un comentari

Us de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies perquè vostè tingui una millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment i l'acceptació de la nostra política de cookies TANCAR