'Sweet/Vicious': contra la cultura de la violació

Avís: Tant Sweet/Vicious com aquest article tracten temes relacionats amb els abusos sexuals que podrien resultar desagradables per a algunes lectores.


Una noia vestida de ninja entra per la finestra de Will, membre d'una fraternitat universitària. La noia el copeja i amenaça amb una navalla fins que Will admet haver violat a una companya del campus.

- Tens por, Will? Et sents indefens? Em dónes el teu consentiment, Will? Vull que pensis en la Beth. Pensa en la música que vas posar per ofegar els seus crits. Les llàgrimes que li queien mentre l’agafaves i la forçaves.

- No, siusplau. Faré el que calgui.

- Ho sento, pensava que ‘no’ significava ‘sí’. Error meu. Tu no vas parar quan ella va dir que no, veritat, Will?

La noia ninja clava sense cap tipus de mirament la navalla a la cuixa de Will i fuig. Malgrat semblar una escena eliminada de Death Proof, es tracta de la primera seqüència de Sweet/Vicious, la nova sèrie de MTV. Jennifer Kaytin Robinson, la seva creadora, va aconseguir amb només 26 anys i amb prou feines experiència que el canal llancés a producció el que ella va definir com una versió de Girls feta per Tarantino.

Venjadores emmascarades.

Venjadores emmascarades.

El projecte va arribar a MTV al moment ideal. Susanne Daniels havia aconseguit canviar el rumb del canal entrant al 2012 com a cap de programació i impulsant projectes amb presència femenina com Awkward o Faking It que compensessin el protagonisme masculí de la graella. Abans d'abandonar el càrrec, Daniels va aprovar tres projectes més en la mateixa línia: Mary+Jane (que intenta recrear l'èxit de Broad City), Loosely Exactly Nicole (protagonitzada per Nicole Byer de Girl Code) i Sweet/Vicious, l'aposta més arriscada de les tres.

La sèrie segueix la lluita de Jules (Eliza Bennet) i Ophelia (Taylor Dearden) per fer justícia les víctimes d'abusos sexuals al campus d'una universitat d'Estats Units. La Jules és una estudiant aplicada, dedicada a la sororitat a la que pertany, amb aspecte angelical i una particular devoció pel color rosa. L’Ophelia és tot el contrari, malgrat ser intel·ligent no està interessada en els estudis i prefereix passar el temps treballant a la tenda de vinils del seu millor amic Harris (Brandon Mychal Smith), on aprofita per treure's un sou extra venent marihuana. Els camins de la Jules i l’Ophelia es creuen quan la segona troba la primera donant-li una pallissa a un violador a un carreró. Malgrat que la Jules insisteix a treballar sola, acaba acceptant l’Ophelia al seu tramat venjatiu.

La Jules i l'Ophelia, just abans d'enterrar un cadàver.

La Jules i l'Ophelia, just abans d'enterrar un cadàver.

Equilibri de comèdia i drama

Sweet/Vicious és una comèdia sobre la cultura de la violació. De primeres, la premissa aixeca moltes preguntes, però malgrat el perill que comporta, la sèrie aconsegueix un bon balanç entre la comèdia i el drama assegurant-se de no bromejar en absolut sobre la violació o les seves víctimes, a les que tracta amb més respecte que la majoria de produccions dramàtiques populars (Game of Thrones podria prendre'n nota).

Les noies que apareixen a Sweet/Vicious són víctimes, però no són definides únicament per això sinó que són construïdes com a personatges plens, amb una personalitat pròpia més enllà del trauma. Òbviament no és perfecte, i seran les noies reals que han patit abusos sexuals les que decideixin en cada cas si se senten o no representades a la sèrie. Encara així, el simple fet de centrar la trama en les seves experiències és un avanç significatiu, com també ho és el debat públic que pot incitar en parlar clar sobre la cultura de la violació i tot el que comporta.

Sweet & Vicious-- Season 1

Coses que he après mirant Sweet/Vicious: abans d'enterrar un cadàver cal arrencar les dents i serrar les mans.

La violència femenina

La Jules i l’Ophelia són venjadores, i la seva violència crua i salvatge. La trama arrenca quan, per accident, maten a un dels agressors (en principi només busquen intimidar-los). No cal oblidar que es tracta d'una comèdia: al més pur estil Thelma i Louise carreguen el cadàver en el maleter del cotxe i escapen cantant Defying Gravity a tot pulmó. Poc després la policia requisa el cotxe, amb el mort a dins, per haver-lo aparcat malament. Es tracta de la mateixa policia que peca d'ineptitud en tractar amb les víctimes d'agressions sexuals: mentre l’Ophelia espera a què els agents arreglin els papers per poder recuperar el seu cotxe, una noia que ha estat violada decideix marxar sense atestar després de portar hores esperant. Les bromes queden apartades per criticar la dura realitat: la majoria de dones abusades sexualment no arriben a denunciar. No són només víctimes dels seus violadors, també són víctimes del sistema.

Davant la incapacitat o la poca voluntat de la justícia estatal davant els casos que es donen al campus, la Jules es pren el seu paper tan de debò com Batman (i l’Ophelia, encara que ho negui, com Robin). Un duo curiós, però que encaixa naturalment en la sèrie i les diverses mostres d'amistat entre els seus personatges femenins, que per diferents que siguin troben terreny en comú en lloc d'enfrontar-se entre si com mana l'estereotip de Hollywood.

Típica activitat de noies divendres a la nit.

Típica activitat de noies divendres a la nit.

 Venjadores

La violència de les venjadores pot ser certament qüestionada i acusada de poc realista i gens ètica, però no sembla la intenció de Sweet/Vicious aconseguir el realisme. Ningú qüestiona la violència de Superman, Daredevil o el mateix Batman, però resulta més impactant quan qui la infligeix és una noia jove i maca, perquè segons tots els cànons de la cultura popular ella hauria de ser la víctima, no la venjadora. El personatge és, de fet, una transgressió de la figura de la venjadora clàssica tal com la descriu Jacinda Read (Feminism, Femininity, and the Rape Revenge Circle).

Read assenyala que el que permet convertir-se en protagonista a l'heroïna de les pel·lícules de venjança de la violació, que constitueixen un gènere per si mateixes, és el mateix fet de ser violada. Mentre que el venjador masculí s'aparta de la societat quan descobreix que aquesta és incapaç d’ajusticiar els malvats, la venjadora, com a dona violenta, no forma part d'aquesta societat des d'un primer moment i és vista com quelcom abjecte. Com es dóna en el gènere del western, per exemple, la venjadora ha d'adoptar l'aparença i el comportament masculins per poder ser considerada part de la societat i lluitar contra les injustícies. Furiosa, protagonista de Mad Max: Fury Road, se submergeix en la cultura hipermasculina dominada pel malvat Immortan Joe com a estratègia per vèncer-lo i venjar les dones abusades per ell. El gir que presenta Sweet/Vicious amb la Jules i l’Ophelia és el de presentar les venjadores clarament com a femenines en tot moment, sent la Jules pràcticament una picada d'ullet a l'estereotip de la feminitat convencional del cinema i la televisió. Posant la violència a les seves mans la sèrie trenca molts tòpics i força la incomoditat de l'espectador en sortir-se de la norma.

vlcsnap-2016-11-26-16h51m23s106

Defying gravity.

Amb tan sols tres capítols emesos, és difícil valorar quin impacte pot arribar a tenir Sweet/Vicious. Encara així, l'enfocament que ha decidit prendre la sèrie resulta interessant i segurament generi debat. No només les protagonistes s'enfronten a la violència contra les dones, sinó que a través de personatges com en Harris (el millor amic d'Ophelia) es presenten altres injustícies, com els prejudicis racials de la policia. La solució realista a aquestes problemàtiques probablement no sigui posar-se una màscara i venjar el crim de forma violenta, però sí que passa per la lluita per la justícia d'una forma o una altra, i plantejaments com el de Sweet/Vicious segurament ajudin a visibilitzar temes que encara semblen ser tabú a la cultura popular.

Imatges: promocionals de MTV i captures de la sèrie.


T'agrada la nostra feina?

Irina Cruz

Irina Cruz

Comunicadora audiovisual, doctoranda en cinema contemporani amb visió de gènere.

Deixa un comentari

Us de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies perquè vostè tingui una millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment i l'acceptació de la nostra política de cookies TANCAR