Sobre l'episodi Gaming Ladies

Les últimes hores en xarxes socials han estat un camp de batalla.

El motiu? Una convenció creada per i per a dones amants del món dels videojocs. Sota el nom de Gaming Ladies, aquest esdeveniment –la responsable del qual, Marina, l'ha defensat amb increïble tenacitat al seu compte de Twitter (@Blissy)– estava planejat per al dia 27 de juliol a Barcelona, i es presentava com una fantàstica oportunitat perquè dones de la indústria (consumidores o creadores) tractessin les seves preferències, es coneguessin entre si i, sobretot, tinguessin un espai segur. Un lloc on poder sentir-se a resguard de comentaris masclistes i paternalistes que els recordin constantment que, per a molts, el món dels videojocs no és terra de dones.

gamingladies

Font: Twitter.

En un article de la nostra revista publicat recentment, Irina Cruz ja tractava el tema dels espais protegits per a dones en motiu del llançament de Wonder Woman. Com ja va ocórrer amb els espais de dones per al visionat d'aquesta pel·lícula, l'esdeveniment de Gaming Ladies també ha propiciat centenars de comentaris vexatoris per part d'internautes (majoritàriament, per què amagar-ho, homes) acusant l'esdeveniment de feminazi i femellista. Peces com «Enganxant-me la polla a la cuixa amb esparadrap per poder colar-me a l'esdeveniment de Gaming Ladies» o «[Celebraran] Tornejos de Cooking Mama i Baby Simulator» (comentaris trets de Twitter i Forocoches, no val la pena ni citar els autors) són exemples d'un exercici massiu de mansplaining dut a terme al llarg de tot el dimarts passat.

El problema és que, en aquest particular cas, el nivell de tensió a les xarxes socials ha escalat en qüestió d'hores, passant de comentaris com els ja citats a múltiples amenaces contra la seguretat de l'esdeveniment. Davant aquesta pressió mediàtica, la companyia organitzadora, King, ha acabat anunciant la cancel·lació de la convenció, argumentant que no poden permetre's tenir un problema de seguretat i convidant a Marina/Blissy «al fet que reformuli l'esdeveniment». I arribem a aquesta conjuntura, amb un esdeveniment cancel·lat perquè una demogràfica dominant decideix què és o no adequat o discriminatori.

I aquí rau, en gran part, el problema. On aquestes persones s'obstinen a veure una segregació i discriminació, hi ha un valerós intent de protegir un col·lectiu menyspreat. Com a expressa de forma clara Pepo Jiménez, «Mai es muntaria un fòrum només per a homes per parlar de la seva discriminació, perquè aquesta no existeix. La justificació de fer-ho solament femení és per l'opressió a tot un col·lectiu» [i]. En el cas de les dones gamers, ens trobem amb un col·lectiu obligat a mantenir-se a la defensiva i resistir constants insults en activitats que, per a un home, són mers entreteniments inofensius. Una dona que fa streaming enainternet s'exposa a comentaris constants de jugadors qüestionant les seves habilitats i recliminant-li que estigui fent una cosa de nois. De forma similar, streamers o youtubers dedicades als jocs són sovint objectivades i fetitxitzades com a objecte de desig per a jugadors masculins: no hi ha més que investigar internet breument per adonar-se de la prominència de l'arquetip de la noia gamer en roba interior i sent maldestra –però, això sí, molt mona– jugant.

Gamer-Girl-667x519

Estereotip de noia gamer. I no, no estem de broma. Font: Reaxxion.

Donada aquesta situació, la cancel·lació de Gaming Ladies no és solament una decepció a nivell de logística i organització, sinó directament a escala social. I és que costade  creure que, després de tant temps aguantant vexacions i qüestionaments en xarxes socials, el sector de dones jugadores no tingui si més no el dret de poder gaudir d'un esdeveniment per compartir, discutir i tractar dificultats diàries. Problemes d'una demogràfica que, novament, solament vol passar-ho bé i no haver de preocupar-se pels comentaris que pugui llançar l'energumen de torn. Una premissa essencial si volem que realment el món dels videojocs –i tot tipus de subcultura– comenci a obtenir una diversificació real –una diversificació que, en vista del succés que avui tractem, està molt lluny de materialitzar-se.

El panorama no és motiu de celebració, per descomptat, però és just acabar aquest article amb bones notícies i paraules d'ànim. Malgrat la cancel·lació, Marina/Blissy ha confirmat a Twitter que la resposta a l'esdeveniment ha estat increïblement positiva, generant tant centenars de retweets com a mostres personals d'interès per part de noies. Fins i tot, ha explicat que s'han posat en contacte amb ella per organitzar edicions de Gaming Ladies a Barcelona i Madrid.

La revolada mediàtica, d'altra banda, també és senyal que hi ha un interès molt clar per part dels mitjans de comunicació, els quals s'han mostrat generalment a favor de la idea. Des de Zena, animem a Marina/Blissy i a totes les noies (o, directament, persones) que creuen en la necessitat d'aquests esdeveniments a què segueixin lluitant; i és que, encara que aquesta batalla no hagi anat del tot bé, a poc a poc s'està fent camí. S'està aconseguint una major visibilitat en la indústria dels videojocs i, encara que pugui prendre el seu temps, els aliats a la causa són (som) molt pacients i ferms en els nostres valors. Així doncs, Gaming Ladies pot haver estat cancel·lada de moment, però tot sembla indicar que encara pot donar molta guerra.


 

[i] Pepo Jiménez, «Gaming Ladies, o por qué es necesario un evento de videojuegos exclusivo para mujeres». Voz Pópuli, 27 de juny de 2017, <http://www.vozpopuli.com/memesis/GamingLadies-Videojuegos-Machismo_0_1039397322.html> [Vist 27 de juny de 2017]

Jose Viera

Filòleg i investigador independent amb un màster en estudis anglesos avançats obtingut en la Universitat Autònoma de Barcelona. El seu treball de finalització de màster va versar sobre representacions d'homes homosexuals majors en els mitjans. Actualment prepara la seva tesi doctoral en representacions neo-victorianes de l'autor Charles Dickens.

Deixa un comentari

Us de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies perquè vostè tingui una millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment i l'acceptació de la nostra política de cookies TANCAR