#OnSónLesDones: sis mesos de recompte

El col·lectiu #OnSónLesDones ha publicat els resultats de sis mesos de recompte de la presència de dones i homes als espais d’opinió dels mitjans de comunicació catalans.

El col·lectiu explica que cap dels diaris en paper o digitals ni tampoc les tertúlies a ràdio i televisió que recompten no ha arribat en cap dels mesos observats a un 50% de presència de dones, dada que indicaria la paritat real.

Només els mitjans públics catalans (TV3 i Catalunya Ràdio) i el diari digital de propietat privada Catalunya Plural han tingut espais considerats tècnicament paritaris per damunt del 40% de presència de dones. Així doncs, segons #OnSónLesDones, a l’hora de representar l’opinió de les dones, el factor més clar de diferenciació entre els mitjans és la titularitat del mitjà.
Tot i això, només dues tertúlies de la televisió pública catalana, Més 324 i Els matins, han superat durant tot el semestre el 40% de participació de dones; El matí de Catalunya Ràdio, de la ràdio pública, hi ha estat a tocar, amb un 39%. Cap tertúlia televisiva o radiofònica privada de les recomptades pel col·lectiu no supera el 26% semestral de participació de les dones.

Els mitjans escrits, i en especial els diaris en paper, són on menys es veu representada l’opinió de les dones. En conjunt, només un 18% dels articles d’opinió publicats als quatre diaris catalans d’abast nacional durant el segon semestre de 2016 han estat firmats per dones (2.355 de 15.160). Cap dels quatre diaris no ha superat individualment en el percentatge semestral el 21% d’opinadores, tot i que tant l’Ara com El Punt Avui han arribat al 22% un dels mesos recomptats. El diari més llegit de tots quatre, La Vanguardia, ha quedat en un 17%. Tots aquests mitjans són de titularitat privada.
Dels quatre mitjans digitals recomptats, només un, Catalunya Plural, ha estat tècnicament paritari (41%). Els altres tres mitjans, recomptats durant tot el semestre, són El Nacional, que té un 9% de dones (el percentatge més baix de tots els mitjans recomptats), Vilaweb, amb un 22%, i Nació Digital, amb un 31%.

#OnSónLesDones explica que la majoria dels programes de ràdio i televisió recomptats han augmentat significativament la participació de les dones als espais d’opinió al llarg dels sis mesos de recomptes: “És un augment visible en alguns espais de la televisió i ràdio públiques, però també en les privades, com és el cas de RAC1, l’emissora del Grup Godó, que té un increment significatiu (+13%), per bé que encara insuficient, i 8 al dia amb Josep Cuní, de 8TV”.

En el cas dels diaris en paper i els digitals, només El Punt Avui mostra un augment significatiu, perquè al juliol partia d’un 12% i ha pujat fins al 21% al desembre. També El Periódico ha pujat del 15% al 20% el nombre d’opinadores en el mateix període. Pel que fa a la resta, el canvi ha estat mínim o invers: La Vanguardia i El Nacional, que ja partien de percentatges molt baixos, han perdut dones, com també ho ha fet Vilaweb.

Podeu trobar l’informe complet a aquest enllaç.

Imatge destacada: logotip #OnSónLesDones Font: Twitter del grup.

Deixa un comentari

Us de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies perquè vostè tingui una millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment i l'acceptació de la nostra política de cookies TANCAR