Nostàlgia| 'The Legend of Zelda: Oracle of Ages' i 'Oracle of Seasons'

Imagina't –sí, tu, benvolgut lectorx– que, en el moment més inesperat, les estacions de l'any i la barrera entre el passat i el present es diluïssin i donessin lloc a un món sense cap tipus d'estabilitat, ni temporal ni atmosfèrica.

El món se submergiria en el caos més absolut, oi? Aquest és exactament el gran problema al que s'enfronta el nostre protagonista d'avui, Link, als videojocs de la nostra fornada de nostàlgia d'aquesta setmana: The Legend of Zelda: Oracle of Ages (Oracle de les edats) i The Legend of Zelda: Oracle of Seasons (Oracle de les estacions). Una aventura que, com es pot intuir, ve en dues edicions separades –cadascuna amb el seu propi món.

ZeldaHobbyConsolas

F: HobbyConsolas.com.

Qualsevol persona amb coneixements mínims de videojocs sap que The Legend of Zelda és una de les sagues amb més èxit en la història d'aquesta indústria. Una saga que va començar l'any 1986 amb el seu primer títol homònim per la NES i que a dia d'avui no mostra senyals d'esvair-se: el seu últim títol, Breath of the Wild, va sortir fa un mes i està obtenint resultats de vendes a l'altura dels títols més reeixits de la saga [i]. Com en tota franquícia de llarg recorregut, però, alguns lliuraments estan més prop de gaudir d'un estat canònic que uns altres i, si bé tot Zelda té un cert culte en cercles gamers, els dos Oracle potser siguin sovint dels més abandonats en recopilacions generals sobre el millor de la saga. Aquest és el motiu pel qual he decidit dedicar aquest racó a aquestes joies. Dins anàlisi.

Ages i Seasons: dues noves aventures; dos nous móns

Llançat originalment als voltants del 2001 per la Game Boy Color –amb un rellançament posterior a l'eShop de Nintendo 3DS el 2013–, The Legend of Zelda: Oracle of Ages i Oracle of Seasons ens allunyen de Hyrule (on passen gran part dels lliuraments de la saga) i ens porten als móns de Lybrinna i Holodrum, respectivament. Dos llocs a punt de ser sotmesos al caos més absolut. Tan sols començar cada història, som testimonis del rapte de Nayru, oracle de les edats (a Ages) i Din, oracle de les estacions (a Seasons) –desaparicions amb les quals les barreres del temps històric i atmosfèric són completament desmantellades i el món perd la seva estabilitat. És llavors quan, una vegada més, comença el periple del jove Link, la missió del qual és salvar Nayru i Din de les urpes dels malvats Veran i Onox (respectivament) i retornar la pau.

ZeldaGamesRevisited

Captura d'Ages amb Nayru cantant. F: GamesRevisited.

A nivell de jugabilitat, Ages i Seasons es mostren fidels a l'estructura i esperit de la saga, tractant-se de dues Action RPGs (jocs que combinen elements d'aventura i rol) en els quals manegem Link al llarg del mapa. A mesura que avança el joc, hem de superar vuit masmorres que alberguen les essències necessàries per retornar el món a l'estabilitat i derrotar els dolents –per a això, comptem amb una àmplia gamma d'armes que anem obtenint en les masmorres, anant des de l'espasa i l'escut fins a bastons màgics, bumerangs i ganxos que ens permetin cobrir grans distàncies. A Ages aconseguim l'Arpa de les edats, que ens permet viatjar en el temps i així anar desbloquejant noves àrees; a Seasons, d'altra banda, obtenim el Ceptre de les estacions, amb el qual podem canviar les estacions per així avançar en el mapa. Tots dos jocs, per tant, barregen elements d'aventura i puzzles que augmenten en dificultat a mida que avança la narrativa, mantenint-se en línia amb títols anteriors de la franquícia al mateix temps que introdueixen ítems exclusius en cada edició.

ZeldaRevolvy

Captura de Seasons, on podem canviar d'estació. F: Revolvy.

Anells a dojo!

Un dels aspectes més interessants dels Oracle a nivell de jugabilitat és, sens dubte, l'ús d'anells per modificar les habilitats de Link. Al llarg del joc podem trobar-ne uns 64– incloent exclusius de cada edició– amb els quals, de ser equipats, Link pot obtenir habilitats com ara no caure en sòls esquerdats, reduir el dany sofert per rajos làser o, més clàssicament, augmentar el poder de l'espasa o de l'escut. Si The Legend of Zelda es tracta, a grans trets, d'una saga d'Action RPGs, els anells introdueixen sense cap mena de dubte el principal element RPG d'aquests lliuraments, permetent-nos tenir un cert control sobre les estadístiques del nostre personatge –i, de pas, despertant-nos les ganes de completar la nostra col·lecció.

ZeldaKillaPenguin

F: KillaPenguin.

Connectivitat i avantatges de Game Boy Advance

Un altre dels grans atractius d'aquests lliuraments és la possibilitat de connectar les dues edicions –ja sigui utilitzant un cable link (quins temps!) o via contrasenyes– per intercanviar anells, desbloquejar objectes ocults o transferir el teu progrés a l'altre lliurament; una possibilitat que, de fet, és l'única forma de desbloquejar el veritable final del joc –més enllà del final particular de cada joc. Els Oracle, per tant, espremen de forma molt interessant la interconectivitat, anant més enllà del típic intercanvi d'objectes exclusius i donant-nos l'opció de connectar ambdues històries per ampliar la nostra experiència a nivell narratiu.

Malgrat ser promocionat com un dels últims grans jocs de la Game Boy Color, tant Ages com Seasons presenten uns secrets als quals solament es pot accedir si es juga des d'una Game Boy Advance. La característica més cridanera és una botiga exclusiva, la Botiga Advance, en la qual es poden obtenir anells i llavors a un preu relativament assequible (100 rupies) [1]. Similarment, tenim accés a nous anells no existents a la Game Boy Color –si bé aquests anells no tenen una funció particularment important, segueixen sent un al·licient per a col·leccionistes. Novament, els jocs es desmarquen d'altres lliuraments de la saga no solament per la connectivitat, sinó també per la seva hibriditat com a títol a mig camí entre dues plataformes.

ZeldaPresstheButton

Imatge de la Botiga Advance. F: PresstheButton.

The Legend of Zelda: Oracle of Ages i Oracle of Seasons constitueixen, comptat i debatut, dues joies tant en la ludoteca oferta per la Game Boy Color com en la saga Zelda en general. Presentant dues narratives diferents però intrínsecament connectades, els Oracle ofereixen un univers que, si bé és relativament ràpid d'explorar si solament seguim la història, pot donar-nos moltes hores de joc si pretenem desbloquejar cada objecte i racó del mapa. Encara que els jocs gaudeixen d'un estat de culte entre molts jugadors que, com jo, segueixen fascinats per l'híbrida i interactiva essència que els caracteritza, sovint penso que podrien ocupar un lloc encara més canònic a la saga –debats sobre la seva popularitat apart, el fet que tots dos jocs ens van donar (i segueixen donant) grans estones de diversió segueix aquí. I és que hi ha jocs que, nostàlgia a banda, són simplement immillorables.

Imatge destacada: USGamer.net. Totes les imatges (c) Nintendo.

Notes:

[1] La versió descargable en 3DS correspon a la de Game Boy Color, la qual cosa implica que la Botiga Advance no es troba disponible.

---

[i] Thomas Whitehead, “Zelda: Breath of the Wild Makes UK Debut in Second, Three Top 10 Switch Titles in Total,” NintendoLife, 6 mar 2017 <http://www.nintendolife.com/news/2017/03/zelda_breath_of_the_wild_makes_uk_debut_in_second_three_top_10_switch_titles_in_total> [Vist el 9 abril 2017]

Jose Viera

Filòleg i investigador independent amb un màster en estudis anglesos avançats obtingut en la Universitat Autònoma de Barcelona. El seu treball de finalització de màster va versar sobre representacions d'homes homosexuals majors en els mitjans. Actualment prepara la seva tesi doctoral en representacions neo-victorianes de l'autor Charles Dickens.

Deixa un comentari

Us de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies perquè vostè tingui una millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment i l'acceptació de la nostra política de cookies TANCAR