Nostàlgia| La princesa Mononoke (1997)

Cal deixar clara una cosa. La noia de la pel·lícula no és una princesa, ni tan sols es diu Mononoke. No s'assembla a cap de les princeses de cànons tradicionals. El més proper a un trencament del que estableix el trobem amb Mulan (1998), l'any següent, amb la controvèrsia que es disfressa de noi per aconseguir els seus objectius. San, l'heroïna del film, és un ésser salvatge, natural, de llavis plens de sang i familiars llops de gegantines proporcions.

ashitaka

Ashitaka

Iniciem el film amb Ashitaka l'arquer, que és de la reialesa, un príncep Emishi - 蝦 夷 - habitants del nord-est de Honshu en el que avui es coneix com la regió de Tohoku -al film, porten centenars d'anys separats de l'imperi japonès i ocults a les muntanyes. La seva missió és simple, ha d'acabar acabar amb un dimoni senglar que està arrasant la zona.

javali-odi

Senglar bèstia, infectat per l'odi d'una "bola de metall"

A la batalla victoriosa, derrota a la bèstia però queda ferit i infectat per l'odi del monstre, i queda maleït. Decideix marxar a l'oest a la recerca de respostes sobre una estranya "bola de metall" que va fer embogir i portar a l'odi a la bèstia.

A la seva història de forces naturals i més complexes, com heroi maleït i desterrat, Ashitaka es toparà amb la lluita entre la modernitat amb l'atemporalitat del bosc. Aquesta modernitat bruta, corrupta com els senyors feudals atacant als treballadors, i el bosc, o la naturalesa atacant en forma d'una bandada de llops blancs amb San, una humana adoptada per ells. Ashitaka coneixerà San quan ella està llepant les ferides de la seva mare i la seva reacció serà de tot menys agradable. En cap moment, San es considera un ésser humà, sinó llop i ho demostra amb actituds irades i enfurismades contra qualsevol cosa humana, que considera depredadors i usurpadors. Per aquest motiu els vilatans li diuen la Princesa Mononoke -l'ésser venjador de la muntanya. I, al centre de tot aquesta fúria hi ha l'"antagonista" de la història, Lady Eboshi.

Lady Eboshi (Minnie Driver) in Hayao Miyazaki's "Princess Mononoke".Miramax FilmsPhoto/Art by:Unknown Photographer

Lady Eboshi

Lady Eboshi és una malvada que representa la manca d'escrúpols i la fam sense límits que té la humanitat civilitzada. Lady Eboshi arrasa les muntanyes i els boscos ancestrals per aconseguir benefici per a ella i per a la seva Ciutat de Ferro, un llogaret similar a una foneria que porta amb mà de ferro -mai millor dit. Eboshi és en suma, tot allò que San avorreix i té jurat eliminar.

Llavors se'ns presenta el conflicte, San i Eboshi són dues forces antagòniques en col·lisió i Ashitaka està al mig per conciliar ambdues visions, arribant fins i tot a separar-les físicament, i rebent atacs d'ambdues. El món del bosc i la ciutat del ferro suggereixen que la seva lluita acabarà destruint-les mútuament, a causa de la fúria cega i deslligada de San amb els seus llops i altres criatures místiques i la manca d'escrúpols d'Eboshi. Aquesta lluita, amb un Ashitaka maleït i consumit cada vegada més per l'odi, serà el motiu de la seva redempció i la seva lluita per la pau.

kami

Déu del bosc

Com es pot apreciar, al film, res és blanc o negre, ningú posseeix la veritat absoluta. En aquest film els déus poden ser dimonis si l'odi els consumeix, els marginats i pàries poden valer-se per si mateixos, i les nenes no volen ser princeses, ni tan sols ser humanes. A la pel·lícula, les fronteres entre el bé i el mal; l'humà i l'animal, i el natural i el sobrenatural es desdibuixen en una línia fina i subtil.

En definitiva, és un veritable clàssic de l'animació encara rellevant a dia d'avui, val la pena tornar a veure.

Imatges: fotogrames de la pel·lícula. Font: Studio Ghibli.


T'agrada la nostra feina?

Javi Morán

Javi Morán

Graduat en cinema i audiovisuals per l'ESCAC i especialitzat en guió audiovisual. Activista LGTBI+.

Deixa un comentari

Us de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies perquè vostè tingui una millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment i l'acceptació de la nostra política de cookies TANCAR