Nostàlgia| 'Belladona de la Tristesa' (1973)

En el món del cinema i l'animació hi ha moments en què l'artesania i la rendibilitat estan renyides i, fins i tot, poden arribar a suposar un compromís per a la productora.

És en aquest punt on ens trobem amb Belladona de la Tristesa -Kanashimi no Belladona (1973), tercera pel·lícula del projecte Animerama format per Senya Ichira Monogatari (1969) i Cleopatra (1970), de l'estudi Mushi Pro d'Osamu Tezuka. Aquesta trilogia es va dirigir a un públic adult amb un contingut sexual molt intens, i encara que Tezuka va participar en el desenvolupament de les dues primeres pel·lícules, a Belladona va ser-hi com a director de projectes a l'inici. En el cas de les dues primeres, el temps ha pogut amb elles i el seu visionat ara mateix és més complicat i difícil, per motius més tècnics i de guió, que el que va intentar  a Belladona, amb el seu art més avantguardista.

1001 Noches

1001 Nits

Cleopatra Reina del sexo

Cleopatra - Reina del sexe

Belladona de la Tristeza

Belladona de la Tristesa

 

 

 

 

 

 

 

 

Kanashimi no Belladonna ens narra una història relativament simple basada en el llibre de Jules Michelet La Sorcière. A l'edat mitjana, els enamorats Jean i Jeanne volen contraure matrimoni, però es topen amb les problemàtiques pròpies d'un camperol: pobresa, fam i senyors feudals. Un d'aquests senyors feudals aplicarà el seu dret de cuixa i violarà Jeanne. A causa d'això, el seu estimat i adorat Jean la començarà a odiar i, finalment, la repudiarà, un fet que deixa Jeanne mentalment inestable. En aquest estat en què el patiment la consumeix, apareix un petit personatge d'estructura fàl·lica que anirà modulant la personalitat de Jeanne, fins al punt que l'acabarà consumint. Amb l'objectiu de consumar la seva venjança contra el senyor feudal, Jeanne es convertirà en una bruixa.

Belladona

Belladona

Ser fálico

Ésser fàl·lic

 

 

 

 

 

 

 

La Belladona de la Tristesa és un film cruel i injust que ens mostra l'enveja, el xantatge i la traïció etzibant-nos l'enorme poder que té el sexe dins la societat occidental. De com s'ha interpretat i representat a la història. En aquest sentit, es reforça la imatge de la sexualitat femenina com a passiva, fins al punt que la dona que l'allibera acaba consumida i condemnada. En aquest film hi ha molt sexe, però no és pornogràfic en cap moment. També cal destacar que la manera en què aquest es representa és la pròpia de l'època i, per tant, té certs postulats feministes que ara a la nostra època poden resultar una mica simples o ingenus. Encara que sempre cal jutjar les obres audiovisuals amb una certa distància i no és molt encertat jutjar-les amb el punt de vista actual.

belladonnasadness_Main

La bojeria de Belladona

Belladona bruja

Belladona bruixa

 

 

 

 

 

 

És una obra que requereix atenció, no és de digestió fàcil malgrat la preciositat de les seves imatges. En el conjunt de la trilogia es pot veure clarament que aquesta està encara menys concebuda per a un públic majoritari que les dues anteriors, perquè pot resultar molt incòmoda en alguns moments. La cadència de la història, el ritme, que va de fotogrames narrats a moments "videoclip", la música, la tragèdia femenina que relata o el ric simbolisme de la proposta estan dissenyats perquè sigui així. Incòmoda. És tanta la bellesa que transmet aquesta obra, en la seva forma més pura i grotesca, que la fa un producte força difícil de comprendre. Ara que el film s'ha restaurat en format BluRay, és una veritable plaer tornar a meravellar-se del que l'animació pot arribar a oferir, un fet que, en el cas de la pel·lícula de la que parlem, va causar la fallida de l'estudi.

Belladona

lagrimas de belladona

Llàgrimes de Belladona

 

 

 

 

 

 

Aquesta bellesa està inspirada en artistes occidentals de la talla de Klimt, Phillipe Druillet o Schiele. Com hem dit abans, aquest film és una adaptació del llibre de Jules Michelet, on es parla de paganisme, la fanatització de l'edat medieval i de Joana d'Arc. En definitiva, és una obra que dóna una dimensió a l'anime en els seus inicis com a instrument creatiu -més enllà del manga limitat, figuratiu i caricaturesc-, on les barreres de l'art, el discurs i la bellesa es difuminen.

Imatges promocionals de cartelleria de l'època, i fotogrames del film en alguns moments. 

Javi Morán

Javi Morán

Graduat en cinema i audiovisuals per l'ESCAC i especialitzat en guió audiovisual. Activista LGTBI+.

Deixa un comentari

Us de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies perquè vostè tingui una millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment i l'acceptació de la nostra política de cookies TANCAR