Maz Kanata

Maz Kanata: mentores femenines a Star Wars

AVÍS: aquest article conté SPOILERS de El despertar de la Força.

Una antiga pirata de més de mil anys d’edat és la propietària de la cantina que visiten Rey, Finn i BB8 al final del primer acte.

A aquest castell en un planeta remot els espera un bar que recorda a aquella mítica cantina de Mos Eisley, amb tota una galeria d’indesitjables, alienígenes, pirates, contrabandistes i en general el “rusc malgirbat de brutícia i maldat” que s’espera d’un més dels innumerables homenatges de El despertar de la Força a la trilogia original.

Maz Kanata és probablement el personatge més tradicionalment femení entre totes les dones de la pel·lícula: és l’encarnació del tòpic de la iaiona adorable però amb caràcter, decidida i valenta però marcadament domèstica, sàbia per la seva experiència però no afectada pel pas dels anys, afectuosa però incisiva. Si Maz Kanata és la mare que Han Solo mai va tenir, és la iaia que no li va pessigar les galtones a la Rey i en Finn. És un cas del mentor al viatge de l’heroi Campbellià: si el mentor de Luke va ser Yoda, Rey coneixerà la seva relació amb la Força per Maz. I és un tòpic de gènere com una casa de pagès.

El personatge té un caràcter clarament maternal, entenent els rols de la mare en una societat patriarcal tradicional: és capaç de portar (aparentment sola) una cantina on hi ha desenes de persones, fer que els seus “fills” es portin bé els uns amb els altres malgrat les seves diferències, i és respectada i admirada per aquests per alguna raó pretèrita i que no s’explica en cap moment. A més a més es projecten sobre ella una sèrie de tòpics sobre la feminitat (i sobre la senectud, en cert grau): Maz és extremadament perceptiva, empàtica i és un personatge marcadament emocional i protector, dotada d’una estranya clarividència que li ve d’haver “vist els mateixos ulls en diverses persones”. Fins i tot parla d’en Chewbacca com si fos una tieta de les que fan petons que sonen com les trompetes de l’apocalipsi.

Dualitat home/dona

Resulta curiosa però la projecció de rols de gènere oposats sobre Yoda i Maz: on Yoda era críptic i feréstec (literalment rep a bastonades en Luke a Dagobah), Maz és afectuosa i es preocupa pels seus protegits. Yoda es retira a fer d’eremita a passar la seva vellesa en solitud i dignitat; Maz, una perillosa pirata, obre un bar i es dedica a fer de cuinetes. Si d’un s’espera guanyar el seu respecte mitjançant l’aprenentatge, de l’altre se n’espera la dació d’afecte i cura de manera altruista i quasi automàtica. Si Yoda quasi rebutja a Luke per no ser digne, ningú és indigne de les atencions de Maz, des d’una drapaire fins a un desertor passant pel contrabandista més barrut de la galàxia.

D’altra banda, aquesta dualitat del mentor masculí i femení la podem veure en d’altres sagues: l’Oracle de Matrix contraposada a l’Arquitecte, per exemple. Fins a cert punt podem veure una dinàmica de mentoratge similar en parelles de progenitors en ficció: Ned i Catelyn Stark, de Joc de Trons, també tenen unes dinàmiques de relació amb els seus fills marcades pel gènere, com també podem veure al matrimoni Weasley a la saga Harry Potter. Resulta interessant, però, que aquests rols de parentatge que es veuen tant clars a Yoda i Maz en el cas de El despertar de la Força no es trasplantin a Han i Leia envers Kylo Ren: són un trio familiar disgregat i força disfuncional de totes maneres.

Resulta curiós també que tot i que vàrem veure a Yoda fent de saltimbanqui i entrant en acció a les preqüeles d'Star Wars, Maz Kanata no defensa la seva cantina quan és atacada per la Primera Orde. Com que és una pirata llegendària, podria haver-se pujat a una nau i haver abatut uns quants caces Tie, o haver agafat un fusell impossiblement gran i haver repartit una mica de mà dura -maternal-. Bé, quelcom més per esperar dels propers episodis d' Star Wars, que arribin quan arribin, ARRIBEN TARD. EN VULL MÉS.

 

Imatge: fragment del pòster promocional on apareix Maz Kanata

Marc Bellmunt

Marc Bellmunt

Doctorand en periodisme, realitza una investigació sobre la relació entre els consumidors de videojocs i les seves pràctiques comunicatives. Col·labora a La Garriga Digital.

Deixa un comentari

Us de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies perquè vostè tingui una millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment i l'acceptació de la nostra política de cookies TANCAR