Kanji Tatsumi, 'Persona 4' i els estereotips de gènere

Persona és una saga de videojocs d'estil JRPG* per torns nascuda com a spin-off d'una saga de videojocs encara mes gran, Shin Megami tensei.

Des del tercer joc amb simulador de vida, ens narra la vida diària d'estudiants d'institut que han de lluitar contra forces sobrenaturals. Per lluitar contra aquestes forces misterioses, faran servir les seves Persona, manifestacions pseudofísiques de les seves personalitats. Fins aquí tot relativament normal, pel que fa al món dels videojocs i pel que fa a com es un JRPG. Llavors, què fa que aquests jocs siguin tan lloats per crítica i públic i que generin un debat tan interessant sobre ells?

La saga Persona des dels seus inicis s'ha marcat per un elevat component d'anàlisi de la conducta i la condició humana. Des dels seus primers jocs fins al que tractem en aquest article, encara que només sigui en un dels seus personatges, en estar relacionat amb la representació de l'homosexualitat, el gènere i la identitat sexual a la societat.

Persona 4 ens narra la història del nostre protagonista a Inaba durant un any sencer. Durant el temps que hi és, la teva missió és viure la vida d'aquest protagonista, fer amics i resoldre un estrany misteri d'assassinats en sèrie els dies de boira intensa. Tot sempre al teu ritme, prenent les teves pròpies decisions.

Aquests assassinats passen sempre de manera estranya quan les persones que poden ser assassinades apareixen a la televisió les nits de pluja a les dotze de la nit. I, just després de la boira intensa, quan aquesta es dispersa, els cossos apareixen penjats de llocs estranys com pals de telefonia o antenes elèctriques. El que comença com un rumor aviat atrapa el jugador i el protagonista a entrar en aquest món dins de la televisió i lluitar per aturar aquests assassinats.

Dins d'aquest món de la televisió, els personatges descobriran que han de lluitar contra les seves ombres, una manifestació combinada de les seves personalitats reprimides i de la idea que la societat té d'ells, en forma de masmorres temàtiques. Si no les superen i afronten aquesta realitat reprimida, aquestes seran les causants dels seus assassinats posteriors, perquè són incapaços d'acceptar-se a si mateixos ni lluitar contra aquesta realitat imposada per la societat.

Kanji_Tatsumi_render

Kanji

Kanji Tatsumi: una sauna gai, una ombra amb ploma i l'afició per cosir

Al primer terç del joc, se'ns presenta el segon intent d'assassinat amb el personatge de Kanji Tatsumi. Kanji presenta un dilema psicològic molt interessant, i pot ser que,  al costat d'un altre personatge, Rise, ofereixin els millors arcs del joc. Kanji és un bergant bocamoll de pèl destenyit, que deixa anar les coses sense considerar-les primer i que no té cap problema en titllar d'hipòcrites certs comportaments, un fet essencial a posteriori perquè altres persones puguin lluitar contra les seves ombres. I tot i així, sota aquest exterior tan dur i directe, Kanji es dibuixa com un dels personatges més interessants i complexos en el joc, fent preguntes sobre com la societat entén i considera el gènere i la sexualitat.

La seva masmorra és una sauna gai i la seva ombra està pràcticament nua, té ploma, fa acudits sexuals, està plena de monstres amb formes masculines. A què es deu això? A Kanji, a la vida real, li agrada cosir, les coses mones, i les manualitats en general. Això el porta porta ser rebutjat per les noies del seu institut per no ser masculí.

Ara diré una cosa, que possiblement sigui controvertida: que Kanji sigui gai o no, i possiblement no ho és, és irrellevant.

La seva ombra posa de manifest totes les seves inseguretats sobre aquesta masculinitat. No entén què és ser un home, i li assenyala al veritable Kanji que ell no és un home de veritat. Kanji ens demostra com molts de nosaltres sobrecompensem la nostra masculinitat sobre una idea d'heterosexualitat normativa, que també és 100% aplicable al món homosexual de gènere masculí.

ShadowKanji

L'ombra de Kanji

Te gusta coser - sombra

"T'agrada cosir? Quina nena!"

 

 

 

 

 

Quan Kanji no accepta aquesta ombra ni aquesta masmorra com les representacions dels seus pensaments més interns i personals posats de manifest, aquesta ja és lliure per desfer-se'n d'ell.

KANJI - ombra

Ombra de Kanji

Un cop l'ombra de Kanji s'allibera, es transforma en la imatge superior. Un home extremadament musculat embolicat en un collaret de roses, portant dos pesats símbols de Mart, representant el gènere masculí, i dos sequaços en banyador. Fins i tot la batalla contra aquesta ombra està dissenyada per mostrar detalls d'aquesta idea de masculinitat tan tòxica: a les dones del teu equip només els provoca un estat alterat de ràbia, que impossibilita que les puguis controlar. I, als homes del teu equip, els enverina. És a dir, ataca les dones provocant conductes masculines tòpiques, i ataca els homes amb tècniques subtils com l'enverinament, associat a les dones.

Com hem dit abans, les ombres són les seves manifestacions i les masmorres són la visió de la gent sobre aquesta persona. Com que Kanji no actua com un home, i no fa coses d'homes, la gent del poble assumeix que no pot ser un home si li agrada cosir i a sobre ser heterosexual. És a dir, es genera la causa-efecte de, "si t'agraden les coses de noies i ets un home, has de ser gai". D'aquí l'ombra i la masmorra.

accept me - shadow

L'ombra un cop derrotada: "Accepta'm tal com sóc"

Kanji ha de ser gai, perquè la societat ho decideix, no perquè li atreguin els homes. A Kanji no se li permet es un home que li agradin les coses mones, o cosir o pintar, perquè són coses femenines. I ell, l'únic que busca és acceptació.

Tant és així que al final del joc, el veritable final, quan ens enfrontem a l'últim enemic, aquest ens revela la realitat d'aquest món d'ombres i masmorres i boira. Aquest món és la manifestació del que el poble pensa de totes les persones que surten a la televisió, no una manifestació de les seves pors personals. Així que no només els protagonistes de la història creuen que estan lluitant contra les seves pors interns sinó que en realitat estan lluitant amb les idees preconcebudes que la gent té d'ells i que, de manera inconscient, ells han assumit com a pròpies, deixant de ser elles mateixes, per ser una versió ideal del que la gent del poble creuen que són. BRILLANT.

Resumint, potser la història de Kanji no és la de l'acceptació de l'homosexualitat, o una sortida de l'armari, sinó de la lluita contra uns estereotips de gènere que assumim. Rebel·lar-se contra ells no només suposa un pèrdua de temps, sinó que a sobre la societat repÚdia. D'aquí que, possiblement, Persona 4, malgrat els seus defectes, sigui un joc que perviu intensament en molta gent que se sent alienada o incompresa pel simple fet de no formar part d'aquests rols culturals de gènere.

Us deixo amb l'opening d'aquest joc imprescindible:

Totes les imatges són material promocional, o captures del joc per a aquest article. Opening de la pàgina oficial de youtube de ATLUS.

* JRPG - Sigles que corresponen a Japanese Role Playing Game - Joc de Rol d'estil Japonès

Javi Morán

Javi Morán

Graduat en cinema i audiovisuals per l'ESCAC i especialitzat en guió audiovisual. Activista LGTBI+.

Deixa un comentari

Us de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies perquè vostè tingui una millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment i l'acceptació de la nostra política de cookies TANCAR