Eternes damisel·les en dificultats

Fa un mes, seguidores de Twitter tornaven a manifestar-se a favor de les dones amb el reivindicatiu hashtag #visibilitzacióenlaficció.

Com vam explicar a Zena, aquesta campanya buscava reivindicar els personatges femenins al món de la ficció atorgant-los la importància es mereixen, que sol ser menor a la que reben els seus col·legues masculins.  Els personatges femenins solen ser relegats a un segon pla per igual o més rellevant que sigui el seu paper.

En les pel·lícules de ficció, l'heroi acostuma a ser un home i el personatge femení està present com a simple interès amorós del protagonista, sense cap característica o rol rellevant. La majoria de les vegades sembla ser-hi perquè el superheroi es llueixi rescatant-la de les urpes del dolent de torn. En resum, no només tenen la desgràcia d'aparèixer com a parelles de, sinó que a més són transformades en damisel·les en dificultats. Normalment és l'amor el que les converteix en víctimes, perquè són la kriptonita de l'heroi.

Un clar exemple d'aquest cas és el personatge de Mary Jane a les pel·lícules d'Spiderman. En la primera de les pel·lícules que va iniciar tota la franquícia de l'home aranya, Mary Jane (Kirsten Dunst) és la noia maca, amb somnis de ser actriu que viu en els suburbis de Nova York i en un entorn familiar problemàtic. En resum, des del primer minut està demanant ser rescatada. No només això: en aquest primer lliurament passa pels braços de dos homes. Al començament de la pel·lícula, com el seu títol de noia maca li atorga, és la nòvia del típic exemplar d'institut americà, el noi dolent;  un guaperes no posseïdor d'una gran intel·ligència.

En acabar l'institut, és la nòvia d'en Harry Osborn, el pare del qual l'acusa d'estar amb el seu fill per diners. En acabar la pel·lícula està disposada a llançar-se als braços de Peter Parker, sinó fos perquè ell la rebutja malgrat haver estat enamorat d'ella tota la vida. La raó és que, com que la seva altra identitat és la d'Spiderman, l'estaria posant en perill. Aquest fet crea el típic dilema cor-raó pel qual solen passar aquesta classe de personatges: em lliuro al gran amor de la meva vida malgrat estar posant-la perill? I, una vegada està en perill, la rescato a ella primer o a la resta de la ciutat de Nova York? Encara que, ben mirat, a Mary Jane no li cal convertir-se en la nòvia del protagonista per acabar en problemes, perquè tan sols en el primer lliurament de la saga ha de ser rescatada un total de tres vegades. I la situació no canvia en les dues pel·lícules que segueixen.

448402-maryjane18

F: Sony Pictures Entertaintment

En resum, Mary Jane és un personatge que dins de la saga podria ser força prescindible. No té res especial que la faci necessària o que destaqui en ella. Per sort, a L’increïble Spiderman, el reboot de la franquícia, hi ha lleugers canvis. Gwen Stacy, que seria l'equivalent a Mary Jane, el gran amor de l'home aranya, és intel·ligent, decidida i valenta i en més d'una ocasió col·labora amb Spiderman, podent-se dir que tots dos treballen com un equip. A més, només a la segona pel·lícula, L’increïble Spiderman: l’amenaça d’Electro, protagonitza el paper de damisel·la en dificultats.

Gwen Stacy. F: Wikipedia

Gwen Stacy. F: Wikipedia

Encara que sembli que aquests rols són cada vegada menys freqüents, continuen sent força comuns. Si no que l'hi diguin a Rachel McAdams a Doctor Strange, l'interès amorós del protagonista que, aquesta vegada, no arriba ni a interpretar el paper de dama en dificultats. Un altre personatge que, igual que Mary Jane, si no aparegués no alteraria per a res l'argument de la pel·lícula: simplement l'heroi en qüestió hauria de buscar-se un altre dilema moral.

Dr. Strange, Christine Palmer. F: MovieWeb

Dr. Strange, Christine Palmer. F: MovieWeb

Imatge de Sony Pictures Entertainment.


T'agrada la nostra feina?

Deixa un comentari

Us de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies perquè vostè tingui una millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment i l'acceptació de la nostra política de cookies TANCAR