5

Estratègia de pit i cuixa: representació femenina a League of Legends i Heroes of the Storm

La representació dels personatges femenins als videojocs ha estat sovint objecte de controvèrsia, principalment per la seva objectificació i explotació sexual dirigida a satisfer un públic majoritàriament masculí i heterosexual, tal com ja es va parlar en aquest article. Estirant aquest fil, volem analitzar la representació de personatges femenins a dos dels videojocs d'estratègia en temps real més populars a l'actualitat: League of Legends i Heroes of the Storm.

League of Legends: la llegenda dels pitots

0

El 2014 sortia al web Women in Games Studies un article on s'estudiava la representació femenina al joc. Les conclusions de l'estudi eren categòriques: League of Legends sexualitza tots els seus personatges femenins, que a més a més són minoria dins dels personatges jugables.

En un breu resum, l'estudi detallava que només un 33% de personatges del joc són femenins, que en un 30% de casos ensenyaven el melic i un 50% els pits (mentre que en els personatges masculins només un 11% ensenyava pell, sumant tots els que ensenyaven pit o estòmac). D'altra banda, l'estudi també lamentava que tots aquests personatges femenins estiguessin sexualitzats independentment de la seva història o personalitat.

1

Seguidament s'entrava a valorar les skins (pells), aparences opcionals dels personatges, aspectes alternatius que es compren amb diners reals. En el cas de League of Legends resulta particularment preocupant la prevalència de pells que són versions sexualitzades o fetitx del personatge i converteixen, de fet, el cos i la sexualitat del personatge jugat en una recompensa per al jugador que gasta diners. League of Legends ofereix una varietat d'aparences pels seus personatges femenins: de professora sexi, de gateta sexi -rebaixant efectivament a la dona a categoria d'animal-, de dona del temps sexi...

2

Són majoria les pells que són versions sexualitzades del que sigui que pretenen representar. Talment com si de disfresses es tractés, els homes són representats duent a terme les funcions de la professió que representen i les dones reduides a una fantasia masturbatòria:

3

També es detallava com mentre un 50% de tots els personatges masculins són guerrers cos a cos, més de la meitat de dones són personatges que o bé lluiten a distància o guareixen les ferides dels seus companys d'equip, perpetuant els rols de gènere de la fantasia clàssica que separen a la dona de la capacitat de lluitar físicament i hipermasculinitzen els homes.

Des de la publicació d'aquest estudi, però, League of Legends ha llençat dos personatges destacables pel que fa a la perspectiva de gènere: Illaoi i The Kindred. El primer cas és una dona amb un físic imponent que és una lluitadora cos a cos i el segon és un personatge compost de dues meitats, el xai i el llop, ambdues meitats amb diferents gèneres, creant de facto un personatge intersexual.

4

Blizzard, culs espacials, melics de fantasia i disseny inclusiu

La política de disseny de Blizzard, empresa responsable de sagues com Starcraft, Warccraft o Diablo, també ha estat qüestionada per sexista. Tot i així, una controvèrsia va empènyer la companyia el 2013 a fer un gir cap a un disseny més igualitari. En una entrevista a Dustin Browder, director de Heroes of the Storm, se li va preguntar per la visió sexualitzada de personatges del joc com Sylvanas o Kerrigan:

6

El director responia que «aquests personatges ja estaven hipersexualitzats al seu joc d'origen» i afirmava que la estètica dels personatges «no enviava un missatge a ningú» i que «nosaltres no ens presentem a president, no enviem un missatge, ningú l'hauria de buscar en els nostres jocs.»

La resposta a les declaracions de Browder no es va fer esperar, cosa normal tenint en compte l'audiència milionària dels jocs de Blizzard. Browder responia ràpidament en un post del seu bloc que «el tema és seriós» i que no desitja que Blizzard sigui considerada «insensible» en la representació dels seus personatges. Browder també afirmava que en endavant intentarien fer un disseny més inclusiu pel seu joc.

Zena hem realitzat un petit anàlisi quantitatiu dels personatges seguint la metodologia de l'estudi sobre League of Legends abans esmentat. Els resultats en format de taula de dades es poden consultar aquí.

D'entrada la presència femenina és, si fa o no fa, la mateixa que a League of Legends: 14 dels 47 personatges són específicament femelles i 31 mascles, amb dos personatges sense especificar gènere -sempre a la versió original, l'anglesa, del joc-. Tot i així, els tipus corporals de les dones de Heroes of the Storm són molt més diversos que els de League of Legends; trobem personatges com Sonya o Sgt. Hammer que es desvien de l'estàndard de bellesa femenina heteronormatiu.

7

No obstant, la quantitat de pit i melic ensenyats a Heroes of the Storm segueix sent considerable. Només 3 personatges femenins no ensenyen part del seu cos: Johanna, una croada amb armadura completa, Lt. Morales, que similarment porta una armadura futurista de cos sencer, i Li Li, que ben bé no compta perquè a) és una nena i b) és una nena-ós panda.

8

A partir d'aquí, els altres 11 personatges femenins ensenyen pell. Una ensenya només l'estómac, tres ensenyen part dels pits i set ambdues parts del seu cos. Val a dir que els personatges masculins també ensenyen pell en aquest joc, tot i que habitualment no és d'una manera sexualitzada sinó demostrant trets corporals hipermasculins: 23 dels 31 personatges masculins llueixen abdominals de ferro en alguna de les seves aparences, 21 ensenyen el pit i els bíceps hipertrofiats no els hem comptat perquè són universals. De la mateixa manera que la sexualització de la dona és preeminent, els homes hipermasculins que són muntanyes de músculs també són la norma.

9

Pel que fa a les pells -recordem, aparences que es poden adquirir pels personatges-, més de la meitat de dones, 8 de 14 personatges, tenen aspectes sexis. És destacable a més a més que en dos casos aquesta pell sexi és per a un personatge que normalment és monstruós i al que es sexualitza en una aparença alternativa:

10

De nou ens trobem amb la sexualització del cos femení com a recompensa pel jugador, ja sigui per la seva competència o per la seva inversió de diners. Tanmateix cal especificar que si bé Heroes of the Storm representa una varietat de cossos femenins poc habitual als videojocs, només les dones amb cossos normativament desitjables reben pells sexis -fins i tot els dos casos de dones-monstre són esbeltes i amb la figura de rellotge de sorra característica de l'ideal de bellesa femení heteronormatiu-.

Trobem també tres pells de personatges masculins que podríem arribar a considerar «sexis», cometes justificades pel fet que no necessàriament es tracta d'una visió sexualitzada sinó hipermasculina del personatge, reforçant els rols de gènere abans esmentats:

11

Amb tot, es tractaria d'un estàndard de bellesa que cau més dins del tòpic de l'home hipermasculí i muscularment hipertrofiat com a ideal.

En darrer lloc, tal com a League of Legends, a Heroes of the Storm es produeix una divisió dels rols en combat dels personatges clarament marcada pel seu gènere: mentre que només tres de 14 personatges femenins lluiten en cos a cos, 23 de 33 personatges masculins lluiten cos a cos. La presència de personatges eminentment de suport i guariment dels seus companys també té un major pes als personatges femenins (tres sobre 14, un 21%) que als masculins (cinc sobre 33, un 15%). Tot i així, fins i tot quan són personatges guaridors o que combaten a distancia els homes també estan hipertrofiats, mentre que les dones són majoritàriament esbeltes:

12

En conclusió, Heroes of the Storm realitza una sèrie de passos interessants cap a un disseny més inclusiu, com ara incloure personatges femenins amb cossos que difereixen de l'estàndard de bellesa normatiu, però la seva visió dels rols de gènere segueix sent bastant clàssica malgrat aquests passos. Tanmateix, la representació de les dones segueix sent en gran part sexualitzada. Part d'aquesta sexualització pot venir causada pel fet que els dissenys de personatge de Heroes of the Storm reutilitza dissenys més antics. Queda per veure si Blizzard realment creu en un disseny més inclusiu dels personatges femenins, tot i que si ens hem de refiar de dissenys dels seus futurs jocs, podem trobar casos de representació femenina més inclusius com els del seu joc encara no llençat Overwatch:

13

Marc Bellmunt

Marc Bellmunt

Doctorand en periodisme, realitza una investigació sobre la relació entre els consumidors de videojocs i les seves pràctiques comunicatives. Col·labora a La Garriga Digital.

Deixa un comentari

Us de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies perquè vostè tingui una millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment i l'acceptació de la nostra política de cookies TANCAR