Els subtextos feministes de 'BoJack Horseman'

Avís: el següent article inclou spoilers sobre les tres primeres temporades de la sèrie BoJack Horseman.

És un fet que BoJack Horseman és una de les sèries més aclamades per la crítica en aquests moments. Llançada com un format de Netflix al 2014, BoJack ens acosta a un món en el que humans i animals antropomòrfics coexisteixen en igualtat i, més específicament, a la vida de BoJack Horseman, un cavall actor que, després d'obtenir gran fama als anys noranta amb la seva sitcom Horsin’ Around, es troba sumit en una vida estàtica les prioritats de la qual són recrear-se en un passat irrecuperable i abnegar-se a ser una vella glòria. Temporada rere temporada, BoJack ha aconseguit augmentar la seva popularitat amb un marcat to tragicòmic i la seva interessant desconstrucció de com de buida pot ser la fama, un clam mediàtic que fins i tot ha portat a la web de la revista Time a proclamar-la com la sèrie amb el millor episodi del 2016 [i].

La profunditat i rellevància de BoJack, no obstant això, transcendeix els discursos de la fama i també rellueix amb la seva representació de personatges femenins. Malgrat la sèrie pren el nom d'un personatge masculí que, a simple vista, ocupa la posició de protagonista, la veritat és que la història també compta entre els seus personatges principals amb diverses dones que, a mesura que transcorren les temporades, demostren múltiples arestes i enriqueixen la narrativa de la sèrie en múltiples nivells. Encara que l'elenc de personatges femenins a BoJack és bastant ampli, en aquest article em cenyiré a les tres dones que més rellevància prenen a la sèrie a les temporades emeses fins ara: Diane Nguyen, Princess Carolyn i Sarah Lynn. A través de les seves històries, BoJack es revela com una sèrie amb marcats subtextos feministes i una crítica social punyent.

bojackhorsemanmainpic

Netflix

Una escriptora a l'ombra: Diane Nguyen

Presentada als primers episodis com l'escriptora fantasma a càrrec d'escriure l'autobiografia de BoJack en un intent per rellançar la seva carrera, Diane Nguyen és inicialment un personatge reservat i aparentment serè que, no obstant això, aviat mostra les seves diverses capes i arestes. A mesura que la narrativa avança, Diane es revela com una dona amb molts dubtes i inseguretats que l'assimilen bastant a BoJack; tot i així, al contrari que el seu objecte d'estudi, ella s'esforça per mantenir els seus instints autodestructius a ratlla i estructurar la seva vida. Curiosament, la sèrie juga amb les nostres expectatives al principi i ens porta a suposar que, malgrat que Diane té una relació duradera amb Mr Peanutbutter (un llebrer que, amb la seva personalitat optimista, sempre desperta la irritació de BoJack), ella i BoJack acabaran tenint sentiments l'un per l'altre. Malgrat que BoJack sí acaba sentint-se atret per Diane, aquesta és més que ferma en la seva negativa i, fins i tot després d'una batussa en la qual BoJack i Mr Peanutbutter es barallen per mostrar qui sent més per ella, es situa per sobre dels seus conflictes d'ego masculí i no es mostra impressionada en absolut.

Si bé hi ha certa èmfasi en la relació de Diane i Peanutbutter a la sèrie, la narrativa de Diane se centra majoritàriament en la seva agència i cerca d'identitat. Per exemple, al llarg de la segona temporada no dubta a marxar com a voluntària a la bèl·lica república de Cordovia a les ordres del magnat Sebastian St Clair per escapar de la rutina a la que es veu sotmesa, una decisió que crea tensions a la seva relació; de forma similar, a la tercera temporada es queda embarassada i decideix avortar, decisió que pren sense veure's condicionada per dilemes morals que, com bé sabem, estan al dia als Estats Units. Diane també confronta diverses crisis d'identitat al llarg de la sèrie –per exemple, fuig de Cordovia en sentir-se desencantada amb la superficialitat de St Clair i viu clandestinament amb BoJack durant mesos en un intent d'eludir el seu fracàs–, però la seva història no deixa de ser multidimensional, oferint una narrativa relativament atípica en un personatge femení.

dianenguyenpic

BuzzFeed

Una dona de carrera: Princess Carolyn

Un altre personatge femení que pren gran importància a la sèrie i es caracteritza per una personalitat bastant elaborada és la gata persa Princess Carolyn, agent de BoJack i exparella amb qui té una relació d'amor/odi. Si bé, igual que es dóna amb Diane, inicialment se'ns fa pensar que la trama de Carolyn estarà lligada principament a la de BoJack, de nou les nostres expectatives són posades a prova i Carolyn desenvolupa una narrativa pròpia que ens endinsa en les seves diferents inseguretats i fortaleses.

Princess Carolyn és, en línies generals, representada com una dona de personalitat forta i amb prioritats enfocades al món professional; no obstant això, la sèrie també explora com sovint dedica massa temps a la seva feina, així com la tendència a bolcar la seva atenció en altres persones per deixar de banda els seus problemes personals. La sèrie ens permet veure com Carolyn és sovint vulnerable a la pressió d'aconseguir parella –un aspecte complicat per la seva intensa vida professional– i establir una família; malgrat això, sempre acaba mostrant que el seu amor propi és molt més fort i, tot i sentint-se insegura a estones, evita definir-se exclusivament per les seves relacions. A la segona temporada, per exemple, Carolyn inicia una relació amb Rutabaga Rabittowitz –un company de feina que, en començar a sortir, està casat– i, en vista que Rutabaga mostra clars dubtes sobre divorciar-se, decideix prendre control sobre l'agència de managers que planejaven fundar junts, un acte d'assertivitat que mostra el seu instint lluitador. Al final de la tercera temporada, Carolyn inicia una altra relació i sembla tornar a tenir problemes conciliant la vida personal i laboral, però abans de res segueix lluitant per mantenir la seva vida en ordre.

princesscarolynpic

Reddit.com

Els estralls de la fama: Sarah Lynn

Malgrat que, com he explicat, BoJack experimenta el costat fosc de la fama en gran manera, la sèrie ens ofereix un exemple encara més cru de com l'èxit pot destrossar vides: Sarah Lynn. Lynn va ser una de les co-protagonistes principals de la sitcom de BoJack i, després d'acabar la sèrie, es convertiria en una estrella del pop caracteritzada per una imatge sexualizada. Al 2014, els dies de fama de Sarah Lynn freguen la seva fi i Lynn es consumeix en les drogues i és incapaç de trobar la seva identitat. No és difícil que aquesta descripció ens recordi a casos com Britney Spears o Lindsay Lohan: Sarah Lynn representa clarament l'arquetip de l'estrella pop femenina objectificada a les mans d'una discogràfica i deixada a la seva sort una vegada la seva imatge o vendes no beneficien la indústria.

Al llarg de les tres temporades, Sarah Lynn intenta reprendre la seva vida en nombroses ocasions: aquests intents, però, acaben sempre infructuosament i, al final de la tercera temporada, mor de sobredosi als 31 anys. Al contrari de les narratives de Diane o Carolyn, la història de Sarah Lynn dóna poc lloc a lectures d'agència o independència: en lloc d'això, ha de ser llegida com una agressiva crítica a la faceta més cruel de la fama, especialment en el cas de cantants femenines que, com Lynn, han estat forçades a seguir camins professionals en els que mai van creure. Sarah Lynn és la nota tràgica a una sèrie que, lluny de ser una comèdia, adopta nous subtextos temporada rere temporada.

sarahlynndrugs

Blogrope.

A les tres primeres temporades, els creadors de BoJack Horseman han estat capaços de crear un univers elaborat en termes de representació i, al mateix temps, s'han atrevit a abordar de forma directa temes delicats com l'avortament o les drogues, adoptant un to d'humor macabre i cada vegada més tràgic que ens deixa amb ganes d'una quarta temporada, prevista per l'estiu vinent. En línia amb aquesta consciència social, la sèrie ofereix una cuidada representació de personatges femenins i tracta dilemes i narratives realistes i en els que podem veure'ns reflectits, oferint-nos un món ple d'infinites possibilitats. Tenint en compte l'èxit de crítica del que gaudeix actualment, el fenomen BoJack sembla tenir futur. Alguna cosa em diu que només pot anar a millor.

Imatge destacada: Variety. Totes les imatges © Netflix, 2014-16.

---

[i] D’Addario, Daniel. “The Top 10 TV Episodes,” Time.com, 22 Nov 2016 <http://time.com/4574935/top-10-tv-episodes-2016/> [Vist 8 Dec 2016]

Jose Viera

Filòleg i investigador independent amb un màster en estudis anglesos avançats obtingut en la Universitat Autònoma de Barcelona. El seu treball de finalització de màster va versar sobre representacions d'homes homosexuals majors en els mitjans. Actualment prepara la seva tesi doctoral en representacions neo-victorianes de l'autor Charles Dickens.

Deixa un comentari

Us de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies perquè vostè tingui una millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment i l'acceptació de la nostra política de cookies TANCAR