SW_Rey

El despertar de la Força: adéu (a mitges) a la Síndrome Trinity

La nova pel·lícula de la saga creada per George Lucas no arregla totes les carències de gènere que arrossegaven la trilogia original i les preqüeles. Tot i això, fa un pas endavant en la representació femenina gràcies al personatge de Rey.

AVÍS: L’article conté SPOILERS de El despertar de la Força.

Una nova esperança

Rey (Daisy Ridley) no només és important per a la representació de les dones a Star Wars, sinó que és, en general, un dels personatges femenins més positius dels últims temps.

En primer lloc, perquè implica que una dona també pot tenir un talent innat. Rey pilota el Falcó Mil·lenari amb mestria sense haver-ho fet mai abans i aprèn a realitzar alguns trucs amb la Força pel seu compte. Exactament igual que feien Anakin Skywalker i Luke en les sagues anteriors.

La Vídua Negra, Hermione Granger, Trinity o Hope van Dyne són personatges femenins forts que han aparegut a les pantalles en els últims temps, però que solen tenir unes habilitats que s'han adquirit a base de treball i esforç. No com el seu company masculí (Capità Amèrica, Harry Potter, Neo o l'Home Formiga), el veritable heroi, que sol tenir un talent o una condició d’escollit que el fa ser el millor, en molts casos sense haver de practicar gaire. En altres casos, la inclusió de personatges femenins forts acaba sent una actualització més adequada als temps que corren de la damisel·la en perill o l’interès amorós del protagonista.

Rey -seguint el camí traçat per Imperator Furiosa a Mad Max- capgira totes aquestes situacions. Està en perill i és capturada pels malvats, però se’n surt amb recursos propis. L’escena amb Kylo Ren (Adam Driver) a la nau de La Primera Ordre n'és un exemple. Si a Jessica Jones el control mental serveix per explorar les devastadores conseqüències de viure una relació abusiva i la violació, a Star Wars és precisament una escena de control mental la que permet a Rey entrar en contacte amb la Força. Malgrat estar lligada, atordida i completament exposada als poders de Ren, que li llegeix la ment a plaer, Rey és capaç de desfer-se del control mental per, finalment, ser ella qui aconsegueix llegir alguns dels pensaments del noi.

En situacions en les que necessita ajuda masculina, el suport de l'home és per això, per ajudar-la, i no pas per salvar-la. Rey i Finn col·laboren per fugir amb el Falcó Mil·lenari. Rey aprofita la lluita entre el seu amic i Ren per agafar forces i acabar reclamant per a ella l'espasa làser que anteriorment havia pertangut a Anakin i Luke Skywalker, en l’escena que la corona com l’hereva dels dos jedi.

La crítica a Rey més evident és el fet que compleix els cànons de bellesa occidentals: és guapa i prima. Sense anar més lluny, Carrie Fisher es va haver d’aprimar per tornar a encarnar Leia en aquesta pel·lícula. Malgrat tot, el vestuari de Rey dista força del de la seva predecessora. Aquesta qüestió, però, l’explorarem en propers articles de Zena.

Per què, Leia?

Malgrat les bones sensacions del personatge de Rey, l’espectador no ha d’oblidar que, fa trenta anys, ja va existir una possibilitat de veure una dona convertir-se en jedi. Leia és tan filla d’Anakin Skywalker com ho és Luke. A El despertar de la Força, però, sabem que Leia no ha acabat seguint els passos del seu germà.

Tot i que ha deixat de ser la princesa i ha passat a ser general, el rol de Leia a la pel·lícula no deixarà de ser secundari i estarà marcat per la relació amb el seu ex, Han Solo, i amb Kylo Ren, el seu fill. S’ha de veure quin és el rol de Leia a la nova trilogia, però de moment sabem que qui s’ha jugat el tipus anant a buscar el fill rebel és Han Solo. Si bé se sap que Harrison Ford estava cansat d’interpretar Solo, una no pot evitar preguntar-se què hagués passat si qui hagués anat a buscar Kylo Ren hagués estat la mare i no el pare.

La Princesa Leia és un personatge difícil d’analitzar des d’una perspectiva de gènere. La seva aparició enfundada en un bikini de metall com a esclava de Java el Hutt a la tercera entrega de la saga es va convertir en una de les més reproduïdes del personatge. En contra de Leia també hi ha el fet que deixa de banda el seu compromís amb la Rebel·lió per salvar el seu mascle, Han Solo, i que fa explotar la barcassa del Hutt amb totes les seves esclaves a dins.

A favor seu juga el fet que la condició de princesa, amb les càrregues que la cultura popular ha associat al títol, no li impedeix disparar pistoles làser o comandar tropes. Tampoc ser un pèl insolent amb Han i Luke, actitud comprensible si es té en compte la relació amb Solo i l'ambient testosterònic en què es mou. Rey, en canvi, ja no té la necessitat de ser dura amb Finn per marcar el seu territori. Amb tot, el personatge de Leia s’ha inclòs sovint en la llista de personatges femenins que formen part del Principi de la Barrufeta. És a dir, dones que, en un món masculinitzat, representen el gènere femení, sovint d’una forma estereotipada.

Irrellevància als cinemes, més presència en productes alternatius

En general, Star Wars ha estat poc representatiu en termes de sexe, raça o orientació sexual. Al nou episodi, el trio protagonista el completen l'ex stormtrooper Finn (John Boyega), negre, i Poe Dameron, interpretat per un actor d’ascendència colombiana, Oscar Isaac.

En la trilogia original, al costat de Leia hi havia Mon Mothma, la líder de l’Aliança Rebel. Apareix breument a El Retorn del Jedi i és explorat en altres productes associats a la franquícia d’Star Wars. La resta de personatges femella, força secundaris, tenen els rols associats a la feminitat tradicional: o bé són strippers o esclaves, o bé són dones de perfil maternal, com la tieta Beru de Luke Skywalker. Segons sembla, George Lucas va eliminar del muntatge final escenes amb pilots femenines de la Rebel·lió.

A les preqüeles, el rol dels dos referents femenins és encara pitjor, en pivotar al voltant de la figura d’Anakin Skywalker. De fet, són la causa per la qual ell es converteix en Darth Vader. La mare d’Anakin, Shmi, forta i decidida a L’amenaça fantasma, és capturada i assassinada a la segona. Anakin massacrarà tot un poble per venjar-la, acció que l’aproxima per primer cop al costat fosc. Padme Amidala passarà de ser la reina prodigi del primer episodi a una senadora astuta i lluitadora al segon. Però al tercer serà un personatge insignificant, fins al punt que morirà literalment de pena en veure el seu home convertit en un ésser abominable. És greu que, malgrat patir un procés de transformació cap a una imatge més tradicional de la feminitat, ni la seva condició de mare de dos fills sans sigui prou motiu per seguir vivint. En el fons, la inconsistència del personatge radica en la seva condició de motiu últim pel qual Anakin es passa al costat fosc.

En les tres preqüeles hi ha més personatges secundaris femenins que a les originals –hi ha, fins i tot, una assassina a sou–, però els seus rols continuen sent força tòpics. Les dames del seguici reial d’Amidala desprenen guspires de valentia. A La venjança dels Sith, l’única jedi que veiem assassinada pels clons mor sense oposar resistència, a diferència dels seus companys. I el seu vestit és força revelador.

A la nova trilogia, a banda de Rey i Leia, hi ha dos personatges femenins amb agència més. Phasma, però, s’amaga rere una màscara i és derrotada a la primera. Maz Kanata és una alien. Això sí, a diferència dels films originals, apareixen dones pilot. I, a més a més, no moren en combat.

Malgrat els avenços, no deixa de ser significatiu que el gran gruix de personatges femenins amb agència a Star Wars apareguin als productes relacionats amb la franquícia, com ara els videojocs o els còmics, i no a les pel·lícules, que són el producte més popular.

 

Imatge: fotograma de 'El despertar de la Força'

Marta

Marta

Fundadora i editora de 'Zena'. Periodista especialitzada en gènere. Estudiant del Màster en Estudis de Gènere de la School of Oriental and African Studies de Londres. Beca Nativitat Yarza d'Estudis Feministes.

Deixa un comentari

Us de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies perquè vostè tingui una millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment i l'acceptació de la nostra política de cookies TANCAR