Déus immigrants

Quan vaig sentir, mesos ençà, que es faria una sèrie d’American Gods, el meu primer pensament va ser... ai.

El llibre en el que es basa la sèrie és un dels millors treballs de Neil Gaiman i com gairebé tota la seva obra, és estrany, surrealista i obscur en les imatges que presenta i complex en la narrativa i personatges que desplega. No veia com un llibre com aquest podia ser adaptat satisfactòriament i temia que es repetís un Constantine o Carnivale. Després de veure dos episodis de la sèrie adaptada per Bryan Fuller (showrunner d’Hannibal) i fent, potser, un judici prematur, m’alegro de comprovar que les meves pors eren infundades. La sèrie no és nomes preciosa visualment, sinó que adapta gairebé al peu de la lletra l’obra de Gaiman. A més, és una sèrie de visionat obligat en el clima socio-polític actual.

American-gods-nouvelles-videos-des-dieux

 Déus immigrants

American Gods és la història dels déus que els immigrants i esclaus van portar a Estats Units, de com aquests s’han anat oblidant i s’enfronten a nous déus que reflecteixen les obsessions contemporànies, com Media (Gillian Anderson), Tecnologia, el Motor, el Càncer o l’Autoajuda. El protagonista és Shadow (Ricky Whittle), un exconvicte que treballa per el misteriós Mr. Wednesday (Ian McShane), un antic déu que vol recobrar la seva glòria.

Un element extremadament important de llibre que s’ha conservat a la sèrie són els fragments dels déus que arriben a Estats Units. En realitat aquests relats no són dels déus, si no dels immigrants o esclaus que porten les seves creençes. Entre ells una parella de bessons esclavitzats, exploradors víkings, un home musulmà gai, una dona irlandesa... La importància d’aquests fragments és fonamental, posen en rellevància el fet que Estats Units és un collage d’immigrants i esclaus, construït amb opressió i injustícia racial. No s’amaga de mostrar el tractament brutal als esclaus o l’aleatorietat de la crueltat d’uns pobladors que viuen en terra robada.

ian-mcshane-as-wednesday-in-american-gods

Festa de salsitxes

Brian Fuller ha volgut divergir en el llibre en la representació de gènere, per a que la sèrie no fos, cito, “una festa de saltxitxes”. Efectivament, al llibre la representació femenina és escassa, els personatges principals i molts dels déus representats són masculins. Les deesses representen papers secundaris o de suport als personatges masculins, en certs casos són un avatar representant de la sexualitat, fet problemàtic quan a la mitologia hi ha nombroses deïtats masculines de la virilitat que excerceixen un paper similar i, tot i així, no reben representació a American Gods.

La sèrie, però, promet donar un paper més rellevant a la diversitat de personatges femenins que tracta el llibre. Encara és aviat per veure si això es compleix però serà interessant veure com construeixen a personatges com Bilquis, deessa africana del amor, Easter-Eostre, la representació de la Pasqua, o Mèdia.

American-Gods-4

Déus europeus

Quan Neil Gaiman va escriure American Gods acabava d’emigrar a Estats Units i volia escriure la novel·la americana definitiva. Efectivament, la novel·la destil·la cultura i simbologia estatunidenca. Tot i així, és una novel·la i una sèrie molt rellevant a l’Europa d’avui dia.  El Mediterrani també ha estat conformat per migracions i intercanvis culturals (i evidentment històries d’opressió o assimilació també), si coneguéssim als déus que ens envolten trobaríem a l’Aloja, a Neptú, a Karkadann, a Isthar, a Golems i a Djinns... i probablement a déus construïts conjuntament. Aquesta conformació eminentment i irremeiablement multicultural (o intercultural)  d’Europa i d’Estats Units és quelcom que cal recordar i tenir molt assumit per evitar que els déus del racisme i la xenofòbia creixin amb l’adoració de les masses.

Nora Soler

Nora Soler

Dissenyadora especialitzada en comunicació interactiva. Il·lustra i escriu per a Zena.

Deixa un comentari

Us de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies perquè vostè tingui una millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment i l'acceptació de la nostra política de cookies TANCAR