Crítica: ‘Aüc’

Durada: 60 minuts.

Direcció: Clara Peya.

Text i dramatúrgia: Carla Rovira.

Repartiment: Ariadna Peya, Clara Peya, Júlia Barceló, Olga Lladó, Maria Salarich.

La Seca-Espai Brossa. Fins el 23 de juliol.

Quan escrivim aüc al cercador de paraules del Diccionari de l’Institut d’Estudis Catalans, la primera accepció ens remet a cridòria, mentre que la segona el defineix com a “crit allargassat i proferit amb força, sovint amb la finalitat d’excitar o esporuguir els animals o les persones”.

Per una banda, l’obra homònima de Les Imputxibles s’assembla al primer significat, en recollir veus de dones i nenes que han patit violència sexual. Crits d’angoixa, de desesperació, de no entendre res, de culpa, crits de força i d’esperança. Històries sobre la pederàstia, sobre la culpabilitat de pensar en com de lubricada et vas sentir mentre et violaven, sobre el maltractament en l’àmbit de la parella, sobre aquells suposats micromasclismes que et perforen el cervell dia rere dia; però també sobre la superació de les violències sexuals, poc a poc, pas a pas. Per tot això, Aüc és una aposta tan valenta com necessària en una época en què la nostra societat debat, sempre amb polèmica de per mig, la violencia contra les dones.

A nivel de conjunt, l’obra és més com la segona accepció, un crit llarg i angoixós que permearà les nostres ments durant una hora. Tanmateix, la seva finalitat no és esporuguir-nos, sinó fer-nos copsar l’horror de les violències sexuals, removent-nos per dins i obligant-nos a actuar en conseqüència. L’obra bolca la música, la dansa i el text en aquesta empresa, i és aquí, en l’excel·lència de la composició musical de Clara Peya, en la força de les coreografies d’Ariadna Peya i en la valentia de la ploma de Carla Rovira on rauen les majors fortaleses de l’obra.

Tanmateix, aquests al·licients queden deslluïts per la introducció dels comentaris de les intèrprets mateixes sobre els textos i les composicions musicals. La realització dels comentaris abans, durant o després de l’escena interpretada evita que l’espectador pugui entrar del tot en la situació representada, un impediment accentuat per la brevetat de la peça, d’una hora de durada, que requereix que l’espectador es faci seva la peça des del principi.

Aquesta decisió es pot entendre com una aposta per arribar encara més a l’espectador, pulveritzant qualsevol barrera física (les actrius es mouen per tot el recinte teatral, també el pati de butaques) i simbòlica entre la realitat i les violències denunciades al text, però en alguns casos aquesta opció resulta paternalista. Ja sabem que interpretar una escena de pederastia o de violació és dur, i si tan forta és, no cal que m’ho diguis, ensenya-m’ho i ja ho decidiré jo.

Els comentaris, doncs, dinamiten una estructura que, en alguns moments, té problemes de cohesió, en què els números de dansa, música i text no acaben d’enllaçar-se bé del tot.

En aquest sentit, i malgrat tenir escenes d’una força memorable, Aüc és menys sòlida que una altra obra que també va emprar la dansa, la música i la paraula per rescatar de l’oblit la violencia femenina, en el seu cas, la patida durant la guerra civil. Es tracta de Només són dones, de Carmen Domingo i dirigida per Carme Portacelli, que es va veure al TNC fa dos anys. Les cinc històries representades s’entrellaçaven amb una fluïdesa que feia que l’espectador pogués capbussar-se plenament en cada una d’elles.

Malgrat tot, Aüc segueix sent una obra imperfectament necessària, sobretot per la valentia i el talent de totes les dones implicades en el projecte.

Imatge principal: cartell promocional d’’Aüc’, pertany a Les Imputxibles.


T'agrada la nostra feina?

Marta

Marta

Fundadora i editora de 'Zena'. Periodista especialitzada en gènere. Estudiant del Màster en Estudis de Gènere de la School of Oriental and African Studies de Londres. Beca Nativitat Yarza d'Estudis Feministes.

Deixa un comentari

Us de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies perquè vostè tingui una millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment i l'acceptació de la nostra política de cookies TANCAR