Anuncis de merda: cremes roses i penis de plàstic

Veure la tele ja no està de moda. Amb la possibilitat de connectar-te a Youtube amb una smart tv, a Netflix o descarregar-te contingut pirata -a Zena no recomanem descarregar-se pel·lícules i sèries o veure-les en streaming il·legal, podríeu rebre un virus, podria venir la SGAE a casa vostra i aniríeu a presó, com criminals, com els anuncis que comparen piratejar amb robar un cotxe, no ho feu, no sigueu dolents- veure la tele sembla gairebé una activitat obsoleta. Per què veure Modern Family amb anuncis tallant l’episodi tota la punyetera estona? Teniu raó, tot i així, jo, com a bona hipster i senyora que passa massa temps a casa, segueixo veient la tele, i segueixo menjant-me amb patates els anuncis.

Aquesta introducció era per justificar, o fer una explicació innecessàriament complexa d’aquesta secció, on parlaré d’anuncis que, d’una manera o altra, m’han indignat, i intrigat, com a dona i com a comunicadora. Serà un viatge màgic amb tots vosaltres, parlarem d’anuncis de cosmètica, d’acrobàcies amb tampons, de rentavaixelles, de menjar, d’ereccions...

Avui parlarem de cremes roses i penis de porexpan. Nivea for Men Creme.

És complicat criticar aquest anunci, fet amb una evident intenció còmica, i més perquè tinc la sospita que l’artífex de l'spot és, possiblement, un geni que pretén denunciar la visió de masculinitat tòxica i explicar-nos una història que, desafiant l’estereotip del futbolista heterosexual i heteronormatiu, ens explica una història amb un evident subtext homoeròtic. O potser sóc jo que veig penis a tot arreu. Analitzem-lo.

L’anunci comença amb un bar MASCLE per excel·lència, tan mascle que no hi ha ni una sola dona al bar, un bar de motoristes, tots ben forçuts i amb barba. La presència nul·la del qualsevol membre del sexe femení al bar em fa pensar que, en realitat, és un bar gai de bears (homes gais amb barba i panxeta). Ho sabien els futbolistes del Madrid? Formen part d’aquesta comunitat, volent-hi participar, o s’hi enfronten amb violència simbòlica?

El bar de Bears motoristes

El bar de bears motoristes

El senyor que s’assembla el Nene d’els Matarile, no està convençut

El senyor que s’assembla el Nene d’els Matarile no n'està convençut

Els futbolistes avancen amb pas decidit, tots els homes observant-los amb certa hostilitat. Un dels futbolistes (wikipedia em diu que el seu nom és Marcelo) avança cap a un home especialment forçut, amb una samarreta imperi negre i, sense dir ni ase ni bèstia, entren en una competició de força fent un pols. És possible que siguin preliminars de sexe especialment entusiasta? Potser és que no hi ha res més MASCLE que guanyar al pols un home molt forçut en un bar de motoristes? Imagineu-vos que esteu tan tranquils a un bar i de sobte entren uns futbolistes que comencen a emprenyar el personal desafiant-los a fer un pols amb ells. Potser els protagonistes son homòfobs que volen fer valer la seva masculinitat, clarament superior segons la narrativa de l’anunci, a la d’aquests homes forçuts.

Senyor forçut, al que no conec de res, fem un polvo, vull dir un pols

Senyor forçut, a qui no conec de res, fem un polvo, vull dir un pols

Canviem d’escena, cada vegada estic més convençuda que l’anunci té un subtext d’exploració homoeròtica evident. L’altre futbolista (aparentment el senyor es diu Carvajal) vesteix amb roba de llenyataire, a conjunt amb els seus amics, que l’observen de lluny. Què observen? Vosaltres mateixos/es ho podeu veure, en Carvajal tallant un tronc ENORME amb serra mecànica, que sembla una extensió del seu propi cos (a veure si endevineu de quina part del cos), mentre neva polièster, en un decorat, amb un llop fet amb ordinador i una cabana de suro, hi tenim de tot.

Serra mecànica com a extensió del penis

Serra mecànica com a extensió del penis

Coneixeu el conte del llop, els llenyataires, la neu de polièster i el tronc gegant de plàstic?

Coneixeu el conte del llop, els llenyataires, la neu de polièster i el tronc gegant de plàstic?

El fet de tallar el tronc és un símbol emasculant? El llop que observa, dòcil, és potser símbol de la domesticació del MASCLE? L’estètica llenyataire, que el periodista del Times, Denver Nicks, va classificar com un “intent de reclamar la masculinitat”, vol dir a tothom, "anem a bars de bears i compartim una cabana en un decorat fals i això ens fa MOLT MASCLES"? Tallar un tronc és un símbol d’emasculació del MASCLE dominant cap als altres MASCLES que observen impàvids?

Que més podrien fer com a MASCLES? Només falta conduir un cotxàs...

Bingo!

Born to be wild, a Marcelo se li escapa el riure, probablement perquè a l'esquerra de l'escena es veu el croma

Born to be wild, a Marcelo se li escapa el riure, probablement perquè a l'esquerra de l'escena es veu el croma

El futbolista Isco condueix un descapotable amb els seus amiguis, enmig d’un desert. Fins aquí tot bé i tot molt innocent, com veieu. Però es dirigeixen impassibles cap a un HURACÀ, com Thelma i Louise cap al barranc, condueixen decidits cap a la seva mort. La meva ment torna a buscar simbolismes, decidida a trobar sentit a tota aquesta bogeria. El suïcidi col·lectiu dels futbolistes representa la mort de la masculinitat tradicional representada en les anteriors escenes? La meva ment ha degenerat fins a tal punt que veig, en l’huracà, un símbol fàl·lic enorme i destructor? És que potser es van a PEGAR amb l’huracà, i els futbolistes en conjunt li fotran una pallissa com a bons MASCLES?

Dirigint-se cap a la mort, el penis penjant del cel.

Dirigint-se cap a la mort, el penis penjant del cel.

Mentre es dirigeix cap a l’ull de l’huracà, Isco, que condueix el cotxe, es toca la galta, això també ho havia fet el seu company mentre tallava el penis gega... el tronc. La neu de polièster segurament resseca la pell, però, Isco, et dirigeixes cap a una mort segura, tenir la pell seca hauria de ser la menor de les teves preocupacions.

No es pot tenir la pell deshidratada quan vas a apallissar-te amb un huracà

No es pot tenir la pell deshidratada quan vas a apallissar-te amb un huracà

Arribem al final, aguanteu amb mi, a la conclusió, a la clausura, al crescendo. Veiem el conjunt de futbolistes caminant com herois, tots a una, en un vestidor. No sabem què ha passat amb l’huracà, potser l’han apallissat i s’ha retirat humiliat, potser han mort i són al cel. Potser el cel d’aquests futbolistes és un vestuari de futbolistes, cosa que quadraria amb la meva teoria d’exploració sexual homoeròtica.

El cel dels futbolistes, un vestidor

El cel dels futbolistes, un vestidor

El narrador ens explica que els futbolistes tenen la pell resseca de tanta activitat fent coses de MASCLE. Conjuntament es dirigeixen a un armariet i Isco l’obre... buscant la seva masculinitat perduda? No, busquen cremes per a la galta seca. Tenir la pell hidratada és important, encara que et barallis amb huracans. Poc sabien en obrir l’armariet que es trobarien amb el seu pitjor malson...

LES CREMES SÓN ROSES!!!!!!! NOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO

EL HORROR

L'HORROR

Són cremes de femella!!! La cara d’espant d’Isco en obrir la porta de l’armariet és equivalent a veure el pallasso d’IT. Els protagonistes es veuen atacats per la FEMINITAT, perquè de les cremes roses en surt una música que trenca la banda sonora de l’anunci. De sobte, es substitueix la música rock que hem escoltat durant tot l’anunci amb una lletra que repeteix una vegada i una altra “c’mon man, come on men” (quelcom similar a.... vinga homes! Vinga homes), amb una melodia estil Céline Dion que canta: I Looove youuuuuu!! INACCEPTABLE.

Isco espantat, Bale amb la mateixa cara durant tot l’anunci

Isco espantat, Bale amb la mateixa cara durant tot l’anunci

Mentre els altres futbolistes miren a càmera, Isco no pot entendre la vida, li ha explotat el cervell al veure les cremes roses.

Mentre els altres futbolistes miren a càmera, Isco no pot entendre la vida, li ha explotat el cervell en veure les cremes roses.

Per sort, un d’ells té una crema d’home, menys greixosa, d’absorció immediata però, el més important: BLAVA. Blau fosc, una crema que el narrador declama que és PER A HOMES. Els valents protagonistes saben que la divisió de colors per gènere no va succeir fins als anys quaranta? Com la historiadora Jo B. Paoletti, ens explica al seu llibre Rosa i Blau, Distingint Noies De Nois, no va ser fins abans de la Segona Guerra Mundial que els colors es dividien per gènere. A principis del segle XX, diverses revistes de moda predicaven el rosa com a color adequat per a nois, i el blau per a noies.

La crema blava se la treuen del cul, més subtext homoeròtic

La crema blava se la treuen del cul, més subtext homoeròtic

L’anunci em segueix intrigant, no en puc treure una conclusió clara.  És possible que els futbolistes vegin la seva masculinitat amenaçada i per això concorren en activitats tan masculines com ara concursos de pols a bars gais, compartir cabana i tallar troncs/penis gegants, i apallissar un huracà/suïcidar-se col·lectivament? Aquesta amenaça, que finalment ens atrapa en forma de cremes roses (NOOOOOOOO!), és la feminitat?

Potser estan espantats per les cremes femenines perquè coneixen la taxa rosa. La taxa rosa és la diferència de preu entre els productes femenins i masculins, essent més cars els femenins. Estudis de la Universitat de Califòrnia i de l’Associació francesa Georgette Sand han demostrat que, en dos productes essencialment iguals, el producte “rosa” sempre serà més car. Els protagonistes de l’anunci, com a bons coneixedors de la injusta diferència de preu, es neguen a utilitzar productes amb la taxa rosa.

Taxa rosa no, cremes blaves si

Taxa rosa no; cremes blaves, sí

L’anunci, finalment, té dues lectures. Potser és un anunci increïblement progressista d’exploració sexual, destrucció de l’heteronormativitat i denúncia de la taxa rosa. Potser és, senzillament, un anunci de merda, per a MASCLES que pensen que la seva identitat com a home es basa en l’estereotip d’home fort, intrèpid, que fuig del rosa com si fos la pesta bubònica perquè tot allò amb un olor mínim a feminitat és una amenaça i que cau de manera conscient o inconscient en iconografia sexual gai, fet que podria ser molt positiu, però queda enfosquit pel final ginofòbic. A tot això, queda un enigma: per què un dels futbolistes, Bale, posa la mateixa cara sempre? Per què no fa res, a part de posar-se crema de manera molt INTENSA?

Bale posant-se crema de manera intensa

Bale posant-se crema de manera intensa.

Totes les imatges són fotogrames de l'anunci.

Nora Soler

Nora Soler

Dissenyadora especialitzada en comunicació interactiva. Il·lustra i escriu per a Zena.

Deixa un comentari

Us de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies perquè vostè tingui una millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment i l'acceptació de la nostra política de cookies TANCAR