Com tractar la prostitució als mitjans: manual d’ús

Abordar el fenomen de la prostitució en tota la seva complexitat social, diferenciar entre la prostitució exercida voluntàriament i la forçada i donar més visibilitat a clients i proxenetes -i anomenar-los pel seu nom, sense eufemismes- són alguns dels suggeriments del nou manual sobre com tractar la prostitució i el tràfic d’éssers humans amb finalitat d’explotació sexual als mitjans de comunicació. El treball ha estat impulsat per l’Agència ABITS (Ajuntament de Barcelona) i l’Associació de Dones Periodistes de Catalunya, en col·laboració amb entitats, institucions, col·lectius professionals i mitjans de comunicació.

En què es basen les recomanacions?

Les recomanacions s’han realitzat prenent com a punt de partida un estudi realitzat per l’Associació de Dones Periodistes de Catalunya on s’analitza la cobertura de la prostitució a la premsa escrita i els mitjans digitals. Les principals conclusions de l’estudi són:

  • Hi ha una tendència a invisibilitzar el context social, polític i econòmic, així com les desigualtats de gènere, que fan possible la prostitució.
  • Les dones són el centre de les mirades. Ni clients ni proxenetes no solen aparèixer a les notícies.
  • Es reprodueixen estereotips que estigmatitzen les dones que exerceixen la prostitució.
  • Les dones són tractades com a subjectes passius. Fins i tot, es vulnera el seu dret a la protecció a la pròpia identitat i imatge.
  • Es promou una imatge que vincula les dones amb la delinqüència, lainseguretat ciutadana i l’exclusió social. Les notícies solen estar ubicades a la secció de sucessos, i soler fer referència a actuacions policials.
  • Es detecta una tendència al sensacionalisme.

Què diuen les recomanacions?

El document estableix 15 recomanacions -la majoria amb accions concretes-, dirigides en especial a mitjans de comunicació. Pel caràcter d’algunes recomanacions, s’insta a la implicació d’administracions públiques, universitats i col·legis professionals a fi d’assolir-ne l’acompliment. Resumides, serien les següents:

1. Abordar el fenomen de la prostitució en tota la seva complexitat social.

2. Diferenciar entre la prostitució exercida voluntàriament i el tràfic d’éssers humans amb finalitat d’explotació sexual o la prostitució forçada.

3. Fer visibles les persones que es lucren i/o delinqueixen a través de la prostitució i els clients que la fan possible.

4. Respectar la dignitat i la llibertat de les dones que exerceixen la prostitució i rebutjar els discursos que hi atempten.

5. Evitar la reproducció de mites i/o estereotips sobre la prostitució.

6. No banalitzar ni fer sensacionalisme o apologia entorn de la prostitució.

7. No relacionar la prostitució amb la delinqüència, la inseguretat i l’incivisme. S’ha d’evitar ubicar per defecte les notícies a la secció de successos.

8. Utilitzar fonts d’informació especialitzades, donant veu i autoritat a les dones que exerceixen la prostitució.

9. Respectar la decisió de les dones que exerceixen la prostitució sobre la difusió de la seva identitat i imatge. Evitar que puguin ser identificades en absència del seu consentiment.

10. Fer un ús no sexista del llenguatge. Tractar de manera equitativa els diferents implicats.

11. Efectuar la rectificació de qualsevol informació errònia publicada.

12. Promoure el paper dels gabinets de comunicació com a font d’informació específica per a la contextualització de les notícies.

13. Oferir formació en matèria de gènere, prostitució i tràfic d’éssers humans amb finalitat d’explotació sexual als i a les professionals de la comunicació i a estudiants de l’àmbit universitari.

14. Impulsar la recerca i la difusió sobre el fenomen de la prostitució i el tràfic d’éssers humans amb la finalitat d’explotació sexual.

15. Difondre aquestes recomanacions i fer el seguiment del seu impacte.

Què més conté la guia?

El manual inclou un apartat amb marc legal i normatiud’àmbit internacional, europeu, espanyol i català. També un glossari per a un ús correcte del llenguatge en temes de prostitució i gènere.

presentació guia col·legi periodistes

Imatge: Presentació de la guia al Col·legi de Periodistes. Autora: Marta Roqueta


T'agrada la nostra feina?

Marta

Marta

Fundadora i editora de 'Zena'. Periodista especialitzada en gènere. Estudiant del Màster en Estudis de Gènere de la School of Oriental and African Studies de Londres. Beca Nativitat Yarza d'Estudis Feministes.

1 comment

Deixa un comentari

Us de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies perquè vostè tingui una millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment i l'acceptació de la nostra política de cookies TANCAR