'Black Friday'... també en publicitat

Fa no gaire per televisió podia veure's un anunci d'un cotxe de la marca Fiat on una noia, després de discutir amb el seu xicot -el protagonista de l'anunci, per descomptat, no en va el Fiat 500 és el "cotxe dels nois dolents"-, es dedicava a donar-li cops amb la bossa al seu cotxe.

Perquè sí, això és el que fem les dones quan ens enfadem, donar cops a les coses i perdre la raó. L'anunci va ser denunciat a Autocontrol en base a què podria transmetre la idea que dispensar un mal tracte cap a la dona era una actitud socialment acceptable. Autocontrol va desestimar la petició perquè considerava que l'anunci era una paròdia i que, per tant, l'espectador mitjà entendria que no era una situació traslladable a la realitat.

Tanmateix, tenint en compte l'omnipresència de la publicitat en el nostre dia a dia, és important analitzar com representa els homes i les dones i quin tipus de productes solen estan majoritàriament dirigits a elles i ells. Un estudi del 2013 realitzat en el marc de la beca Emakunde estudiava el rol de la publicitat en la perpetuació d'actituds sexistes entre els joves bascos. En aquest sentit, l'anunci de Fiat es basa en uns estereotips clàssics: el cotxe resulta un producte més atractiu per a ells que per a elles -malgrat que poc a poc hi ha més anuncis on les protagonistes són dones-, mentre que el fet que el cotxe estigui fet "per a nois dolents" denota una complicitat amb aquell estereotip d'home seductor que trenca els cors de les dones.

Durant la passada campanya del Black Friday va haver-hi un anunci de Sephora que em va cridar l'atenció per la ironia que amagava. En ell apareix una noia amb diversos perfums a la mà envoltada de dos nois que aguanten més perfums. La frase deia: No et conformis només amb un. D'acord, es refereix als perfums, però crec que és molt fàcil (i l'anunci juga amb això) fer una segona lectura i interpretar que aquest no et conformis amb un també es refereix als dos homes que apareixen a la foto. L'anunci ha estat pensat per ser consumit per la mateixa societat que si descobreix que una dona surt amb diversos homes no tindrà guardat per a ella adjectius especialment agradables, a diferència de l'acceptació que solen tenir "els nois dolents".

161129_bf2

Un altre anunci vist durant el Black Friday publicitava perfums de dona i l'eslògan era: menys Bla- Bla- Bla i més Black- Black. Dubto que si hagués estat perfum per a homes haguessin utilitzat l'expressió bla bla, bla. Resulta interessant veure com l'estereotip de parlar pels descosits és només cosa de dones, tenint en compte que hi ha estudis que demostren el contrari.

Las imatges ha estat preses per l'autora.


T'agrada la nostra feina?

Deixa un comentari

Us de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies perquè vostè tingui una millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment i l'acceptació de la nostra política de cookies TANCAR